Rita Astridsdotter Brudalen

Har du spørsmål om Sosiale medier? Send en epost til Rita Astridsdotter Brudalen eller ring 69301263

1

Aldersgrenser og sosiale medier

Det finnes ingen norske lover som bestemmer hvilke aldergrenser som gjelder for de ulike sosiale mediene. Vi anbefaler at du tar hensyn til barnets modenhet og de aldersgrensene tjenestene selv har satt.

Mange barn bruker sosiale medier som har en høyere aldersgrense enn det de selv har. Hvis barn utgir seg for å være eldre enn de er, må de være forberedt på at andre kan oppfatte dem som eldre og behandle dem som det. Dette er det viktig at du som voksen formidler.

Barn er forskjellige og det er derfor vanskelig å anbefale en konkret aldersgrense for ulike tjenester. Enkelte sosiale medier har tydelige aldersgrenser mens andre ikke har dette. For å finne ut hva grensen er, må du sjekke brukervilkårene til den enkelte tjenesten.

2

Dette bør du snakke med barna om når de begynner å bruke sosiale medier

  1. Snakk med barnet om hva som er greit og ikke greit å si på nett når de snakker eller kommenterer bilder eller statusoppdateringer – og hvorfor
  2. Lær barna (og deg selv) å alltid spørre om lov før de legger ut bilder eller annen informasjon om andre. Dette er et forbud ved lov, det er ikke et moralsk dilemma
  3. Lag klare regler for bruk i familien og snakk om konsekvenser. Respektér barnas privatliv
  4. Vær en god rollemodell. Barn legger merke til det du sier og gjør både på nett og hjemme, og tar etter din oppførsel. Spør alltid barna om lov før du legger ut bilder av dem på nett og respektér svaret
  5. Sett sosiale medier på dagsorden på et foreldremøte, og lag gjerne felles regler eller retningslinjer for bruk
3

Dette kan hjelpe når du eller barna opplever noe ubehagelig

Vis at du som voksen stiller opp og tar problemet på alvor. Lytt til barna og snakk om hva som plager dem. Din støtte er det viktigste uansett. Bidra til å løse konflikten sammen med andre foreldre. Ta kontakt med lærer eller rektor på skolen hvis problemene påvirker barnets hverdag.

Disse kan du som forelder eller pårørende ta kontakt for å få hjelp:

  • Slettmeg.no – veileder og gir informasjon om hvordan du kan slette informasjon og bilder fra nett
  • Kripos – hvis barnet har vært utsatt for noe kriminelt
  • Barneombudet – kan svare på spørsmål knyttet til krenkelser og brudd på privatliv
  • Konfliktrådet – tjeneste som bistår de involverte til å snakke om konflikten
4

Å være venn med barna på sosiale medier

Yngre barn synes ofte det er greit å være venn med foreldre på nett, mens eldre barn gjerne vil ha mer privatliv.

Respekter og snakk med tenåringen din hvis hun eller han ikke vil være venn med deg på nett. Å overvåke eller snike seg tilgang til dine barns private tanker, følelser og utvekslinger med venner er ikke ok. Snakk med barna hvis du er bekymret for at det har skjedd dem noe på nett. Forklar at du vil vite hva som har skjedd, og vær ærlig om hvorfor du vil ha tilgang.

5

Er du under 18 år og vil starte Youtube-kanal?

Dette må du vite om merking av reklame, produktplassering og sponsing

For deg som legger ut videoer på Youtube gjelder reglene i kringkastingsloven.
Det er den som legger ut innhold på kanalen som må sørge for at disse reglene
følges. Her viser vi deg hvordan du merker videoer som inneholder reklame,
produktplassering og sponsing.
Hvis du bryter reglene risikerer du forbud mot annonsering (tap av inntekter)
eller at du må betale gebyr.

Videoen din må merkes når du får penger eller fordeler av å vise frem eller
snakke om et produkt eller en tjeneste. Å få en fordel kan også være at du får
et produkt eller en tjeneste, for eksempel:
• Gratis
• Til utlån
• Til en rabatt som gjelder spesielt for deg
• Eller blir invitert til et arrangement for å fremme produktet eller tjenesten
Måten du lager videoer på bestemmer hvordan du skal merke den. Derfor må
du kunne skille mellom reklame, produktplassering og sponsing.

Hvorfor skal du merke?

Grunnen til at du skal merke videoene dine er at seerne dine har rett til å vite
hvem som har betalt deg for å vise produkter eller tjenester.
Det er ikke sikkert du har som mål å leve av Youtube-kanalen din – men for
de som får mange følgere og blir tilbudt penger for å annonsere og reklamere
er det viktig å fortelle seerne på en ærlig måte at «jeg blir betalt for å selge
dette».

Selv om du faktisk liker, bruker og elsker sminken, skoene eller noe annet
du reklamerer for – er det likevel reklame og må merkes. Du må alltid merke
hvis du er blitt betalt eller gitt andre tjenester eller fordeler for å snakke om,
vise eller inkludere produktet.

Videoer som skal merkes med reklame:

Hvis noen har betalt deg (eller gitt deg andre fordeler) for at et produkt eller
tjeneste skal ha hovedfokus i videoen din, og hvis du oppfordrer seeren til å
kjøpe det eller at du skryter av det - da skal videoen tydelig merkes slik:

  • Ordene reklame eller annonse skal skrives inn og vises på skjermen enten før du presenterer produktet eller ved begynnelsen av videoen. Skriften/banneret må være stort og tydelig, og det må stå lenge nok på skjermen til at seerne oppfatter den
  • Lenker til nettsteder der man kan få kjøpt produktet (affilierte lenker) skal også merkes «reklame» eller «annonse»

Videoer som er sponset:

Sponsing er at noen gir deg penger som skal brukes til å lage videoer – uten at
du reklamerer for dem eller i det hele tatt nevner dem. Den som sponser kan
ikke ha noen påvirkning på innholdet i videoen.

  • Sponsor skal identifiseres tydelig ved begynnelsen og/eller slutten av programmet. Eksempler på identifisering av sponsor er «Sponset av X», eller «Takk til X for bidraget»

Videoer som skal merkes med produktplassering:

Hvis noen har betalt deg for å nevne, vise eller tilfeldig snakke om en tjeneste,
et event eller et produkt skal du merke med produktplassering. Forskjellen fra
reklame er at her har ikke produktet hovedfokus i videoen – for eksempel har
du på deg en spesiell genser eller snakker om et event «tilfeldig», uten at du
sier «kjøp denne, eller dra dit». Når du merker med produktplassering kan
du ikke reklamere for produktet ved å oppmuntre til å kjøpe det eller skryte av
det (da må du merke med reklame):

Viktige regler for deg som er under 18 år på Youtube:

  • Husk å følge YouTubes egne vilkår og retningslinjer, blant annet når detgjelder aldersgrense for å starte egen kanal
  • Når du er under 18 år er det dine foresatte (foreldre eller verge) som ståransvarlig for at innholdet på YouTube-kanalen din ikke er i strid med norske regler. Har du reklame på kanalen, må reglene i kringkastingsloven følges
  • Er du under 18 år og skal ha reklame på kanelen, må avtaler med annonsører eller andre inngås av dine foresatte på dine vegne
  • Noen ytringer er straffbare. Dette gjelder blant annet trusler og rasisme.Du kan bli anmeldt og straffeforfulgt hvis du bryter disse lovene. I Norge er den strafferettslige lavalderen 15 år

Driver du profiler på andre sosiale medier, slik som Instagram? Forbrukerombudet har veiledning til reklamereglene for deg