
   

 

 

 

 

 

 

 

 
Postadresse 

Postboks 511 Sentrum 
5805 Bergen   

Besøksadresse 

Zander Kaaes gate 7 
5015 Bergen  

 
Tlf.:    55 19 30 00           

 
E-post: post@knse.no 

 

Klagenemndas avgjørelse av 15. september 2018 i sak 2018/168  

  
Saken gjelder: Ileggelse av overtredelsesgebyr 

Klager: Radio Metro AS 

Klagenemndas 

medlemmer:  Sigve Gramstad, Karin Fløistad og Arne Krumsvik 

 

Bakgrunn: 

(1) Radio Metro AS (heretter klager) sine konsesjoner med konsesjonsnummer 3570 på 

sendernett 02-03-00 (kanalnavn The Beat Asker og Bærum), 3728 på sendernett 02-05-

00 (kanalnavn Radio Metro Follo) og 3513 på sendernett 03-02-01 (kanalnavn Radio 

Metro Stor-Oslo) utløp 31. desember 2016. Dette gjaldt etter det opplyste både konsesjon 

til senderanlegg og innholdskonsesjon for kringkasting. Konsesjonene ble forlenget til 

8. desember 2017 slik at det samsvarte med utløpet av den regionvise slukkeplanen for 

riksdekkende aktører.   

(2) Målinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) viste at senderanlegget 

fortsatt var i drift og at det fortsatt ble formidlet kringkastingssendinger 11. desember 

2017. Medietilsynet påla derfor klager å stanse sendingene i brev 11. desember 2017. Det 

ble varslet tvangsmulkt om ikke pålegget ble etterkommet og at det kunne bli aktuelt å 

ilegge overtredelsesgebyr for forholdet.  

(3) Klager orienterte Medietilsynet i brev 14. desember 2017 at selskapet ville innrette seg 

etter pålegget, og at klager ville avslutte sine ordinære sendinger senest klokken 24:00 

fredag 15. desember 2017.  

(4) Klager ble orientert i brev 20. desember 2017 om at det ikke lenger var aktuelt med 

tvangsmulkt, men at varselet om overtredelsesgebyr sto ved like. Klager ble orientert om 

adgang til å uttale seg om gebyrets størrelse før endelig vedtak ble truffet.  

(5) Medietilsynet redegjorde i supplerende brev datert 18. januar 2018 for hvilke faktiske 

opplysninger som ville bli lagt til grunn ved utmåling av et eventuelt gebyr og klager ble 

gitt frist for å uttale seg om beregningen.  

(6) Klager ba i e-post datert 1. februar 2018 om supplerende opplysninger, hvilket ble besvart 

av Medietilsynet i e-post samme dag.  

(7) Klager uttalte seg i brev 26. februar 2018, men det skal etter det opplyste ikke ha 

fremkommet anførsler knyttet til beregningen av gebyrets størrelse i denne uttalelsen.  

(8) Vedtak om overtredelsesgebyr ble fattet av Medietilsynet 23. mars 2018. Ved utmålingen 

av gebyrets størrelse la Medietilsynet til grunn stereo-dekningen til sendernettet. 

Beregningen ble begrunnet i følgende opplysninger om befolkningsdekning fra Nkom: 



Side 2 av 4 

 

 

 
2 

«Sendernett Frekvens(er) Stereo-dekning Mono-dekning 

Alle 4 nett  965.000 personer 1.167.000 

Alle Metro-nett  955.000 1.163-000 

02-03.0, Metro 104,8 MHz 263.000 745.000 

02-05.0, Metro 103,4 286.000 770.000 

03.02.1, Metro 96,6/106,8 811.000 1.033.000 

03.02.2, Rox 90,1 712.000 1.059.000» 

 

(9) Klagers innrapporterte årsmeldinger for 2016 viste at kanalen The Beat Asker og Bærum 

hadde en samlet omsetning på 2 200 000 kroner, kanalen Radio Metro Follo en samlet 

omsetning på 2 220 000 kroner og kanalen Radio Metro Stor-Oslo en samlet omsetning 

på 6 980 000 kroner. Gebyrets størrelse ble satt til totalt 57 000 kroner for selskapene 

samlet, hvilket utgjorde summen av 0,5 prosent av den samlede omsetningen for hvert av 

selskapene.  

(10) Klage på vedtaket ble oversendt Medietilsynet i brev datert 30. april 2018. Til tross for at 

klagen ikke ble rettidig fremsatt, valgte Medietilsynet å la klagen bli prøvd. Innstilling til 

Medieklagenemnda ble oversendt 24. mai 2018.  

(11) På grunn av manglende betaling av overtredelsesgebyret, har Medietilsynet valgt å utsette 

iverksettelsen av vedtaket til klagen er avgjort av klagenemnda.  

(12) Nemndsmøte i saken ble avholdt 11. september 2018. 

Anførsler: 

 

Klager har i det vesentlige anført: 

(13) Boten bør frafalles. Bøteleggingen føyer seg inn i rekken av uriktige og urimelige 

beslutninger som norske myndigheter har tatt i om etableringen av DAB siden 2011. 

Konsesjoner som begrenser den frie adgang til ytringer, er kun legitime der det er 

knapphet på sendefrekvenser, og verken materielle vilkår eller sanksjoner må gå lenger 

enn det som er høyst nødvendig og kan forsvares ut fra argumentet om knapphet på 

ressurser.  

(14) Bøteleggingen er diskriminerende fordi andre aktører som har gjort liknende 

overtredelser ikke har blitt ilagt gebyr. P4 fortsatte sin distribusjon seks måneder etter 

slukkeplanen i Buskerud.  

(15) Subsidiært bes boten redusert til 5 000 kroner. 



Side 3 av 4 

 

 

 
3 

Medietilsynets merknader: 

(16) Et enkeltvedtak fattet med hjemmel i eksisterende regelverk kan ikke være ugyldig på 

bakgrunn av uenighet om hvordan regelverket og rammevilkårene som myndighetene 

fastsetter bør være. 

(17) Bøteleggingen er ikke diskriminerende. P4 hadde i motsetning til klager konsesjon til å 

sende i det aktuelle tidsrommet. Slukkeplanen det anføres at P4 har gjort avvik fra, var 

en avtale mellom P4, Bauer Media AS og NRK. Medietilsynet har ikke mandat til å føre 

tilsyn med slukkeplanen, og har derfor heller ikke hjemmel til å sanksjonere eventuelle 

avvik. Medietilsynets rolle med hensyn til slukkeplanen har kun vært å gi informasjon til 

befolkningen om det digitale radioskiftet.   

(18) Det foreligger ikke grunnlag for å fravike den standardiserte gebyrfastsettelsen som 

fremgår av kringkastingsforskriften.  

Klagenemndas vurdering: 

(19) Medietilsynets vedtak ble oversendt 23. mars 2018 med klagefrist på fire uker. Klagen 

ble mottatt 30. april, og ble dermed ikke fremsatt innen fristen. I likhet med Medietilsynet, 

finner klagenemnda at det foreligger særlige grunner til å behandle klagen, jf. 

forvaltningsloven § 31. Dette på bakgrunn av at det her dreier seg om ileggelse av gebyr, 

at oversittelsen tilsynelatende bygger på en feiltolkning av fristberegningen og at en 

endring av vedtaket ikke vil kunne medføre skade eller ulempe for andre.  

(20) Det følger av lov 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting og audiovisuelle 

bestillingstjenester (kringkastingsloven) § 2-1 første ledd andre punktum at «[a]ndre enn 

Norsk rikskringkasting må ha konsesjon for å drive kringkasting eller lokalkringkasting 

som formidles via senderanlegg som er konsesjonspliktige etter § 2-2». 

(21) Det fremgår av kringkastingsloven § 2-2 at «[o]pprettelse eller drift av trådløse, 

bakkebaserte senderanlegg som hovedsakelig vil bli benyttet til kringkasting eller 

lokalkringkasting eller videresending av kringkasting eller lokalkringkasting krever 

konsesjon fra departement eller den departementet bestemmer».  

(22) Etter forskrift 28. februar 1997 nr. 153 om kringkasting og audiovisuelle 

bestillingstjenester (kringkastingsforskriften) § 1-5 ligger den aktuelle 

konsesjonsmyndigheten hos Medietilsynet.  

(23) Det fremgår videre av kringkastingsforskriften § 10-3 at Medietilsynet ved overtredelse 

av kringkastingsloven § 2-1 første ledd kan ilegge overtredelsesgebyr basert på 

dekningsgrad. Gebyret kan likevel ikke overstige 0,5 prosent av den samlede omsetning 

for siste regnskapsår. 

(24) Etter bestemmelsens fjerde ledd kan Medietilsynet eller klageinstansen «i særlige 

tilfeller» fravike beregningsmåten i bestemmelsen. 

(25) Det tas først stilling til hvorvidt Medietilsynet hadde anledning til å ilegge 

overtredelsesgebyr.   

(26) Ved overprøvingen av Medietilsynets vedtak tar nemnda utgangspunkt i de reglene om 

kringkasting mv. som gjaldt på vedtakstidspunktet. Klagers merknader til digitaliseringen 



Side 4 av 4 

 

 

 
4 

av radiosendinger som fenomen, og prosessen frem mot dette, har ingen betydning for 

spørsmålet om vedtakets gyldighet. Nemnda går derfor heller ikke inn på disse 

merknadene fra klager.  

(27) Klagers nødvendige konsesjoner utløp opprinnelig 31. desember 2016, men ble vedtatt 

forlenget til 8. desember 2017 «i samsvar med den regionvise slukkeplanen for 

riksdekkende radio». Målinger foretatt av Nkom viste at senderanlegget var i drift i 

perioden 9. til 15. desember 2017. Slik nemnda forstår klager, er det heller ikke bestridt 

at det ble sendt radio i denne perioden. 

(28) Klagenemnda finner på denne bakgrunn at klager brøt kringkastingsloven §§ 2-1, jf. 2-2, 

ved å formidle kringkasting via konsesjonspliktig senderanlegg uten nødvendig 

konsesjon. Medietilsynet hadde dermed adgang til å ilegge gebyr i henhold til 

kringkastingsforskriften § 10-3.  

(29) Når det gjelder utmålingen har Medietilsynet vist til at beløpet for hvert av selskapene 

utgjorde 0,5 prosent av den samlede omsetningen for 2016. Utmålingen var derfor i tråd 

med de grenser som oppstilles i forskriften § 10-3.  Klagenemnda finner heller ikke at 

foreliggende sak utgjør et særlig tilfelle som gir grunnlag for å fravike beregningsmåten 

i bestemmelsen, jf. bestemmelsens fjerde ledd.  

(30) Klager har videre fremhevet at ileggelsen av overtredelsesgebyr er utslag av usaklig 

forskjellsbehandling, fordi andre aktører – som P4 – ikke har blitt ilagt gebyr for å avvike 

fra slukkeplanen.  

(31) Medietilsynet har forklart at P4 – i motsetning til klager – hadde konsesjon for sin 

distribusjon i det aktuelle tidsrommet.  

(32) Klagenemnda finner ikke grunn til å betvile sannheten i dette. Klagers anførsel om 

usaklig forskjellsbehandling kan ikke føre frem. 

 

Konklusjon: 

På denne bakgrunn treffer Medieklagenemnda følgende 

vedtak: 

Klagen forkastes 

Vedtaket kan ikke påklages, jf. forvaltningsloven § 28 tredje ledd. 

 

 
 


