1. Startsiden
  2. Om Medietilsynet

Informasjonsfilm om overgangen til DAB+ for alle brukergrupper

Stillbilde fra informasjonsfilmen om overgangen til DAB+ er å finne på Medietilsynets YouTube-kanal. Filmen er laget av byrået Provinsen i samarbeid med Medietilsynet, og finnes i tekstet, døvetolket og synstolket versjon.
Informasjonsfilmen om overgangen til DAB+ er å finne på Medietilsynets YouTube-kanal. Filmen er laget av byrået Provinsen i samarbeid med Medietilsynet, og finnes i tekstet, døvetolket og synstolket versjon.

Medietilsynet er med på å informere befolkningen om overgangen til DAB+ på radio. Nå har vi laget et humoristisk klipp om overgangen til DAB+ som også er tilrettelagt for døve, svaksynte og blinde.

Informasjonsfilmen om overgangen til DAB+ har en humoristisk vri med bestemor og barnebarn ute på kjøretur. Da favorittmusikken til barnebarnet ikke lenger er å få inn på radioen er forsåvidt bestemor ganske fornøyd med at det blir stille.

All riksdekkende radio blir å høre på DAB+

Etter overgangen til digitalradio i 2017 elle 2019 blir all riksdekkende radio sendt via DAB+-teknologi. De fleste lokalradioer kan fortsatt høres på FM. Det er smart å nå se på hvilke løsninger du vil gjøre i hjemmet og i bilen for å kunne ta inn radio etter skiftet til DAB+.

– Vi ønsket å relatere filmen til de to aldersgruppene som vi vet fra undersøkelser har minst kunnskap om overgangen - det er de fra 18 til 25, og de over 65, sier kommunikasjonsrådgiver Rita A. Brudalen-Adriansen i Medietilsynet. – Generelt vet nå de aller fleste i Norge om at DAB+ kommer, og vår oppgave er å bidra til å øke den kunnskapen.

Formidling i flere former

For å informere hele den voksne befolkningen om teknologiskiftet har Medietilsynet de siste to årene laget brosjyrer, samarbeidet med bil-, radio- og forbrukerbransjen for å gi god og nøytral informasjon. – Det siste året har vi opprettet et godt samarbeid med organisasjoner som jobber for og med mennesker med behov for tilrettelagt informasjon, slik som døve, svaksynte og blinde, sier Brudalen-Adriansen. – Radio angår alle, og det er viktig at alle får samme informasjon.