1. Startsiden
  2. Om Medietilsynet

Bruk hue: 6000 barn samlet på Ullevaal stadion mot nettmobbing

Marcus og Martinus på scena på Bruk hue-eventet på Ullevaal stadion 29. september 2016

Torsdag 29. september deltar 11 og 12-åringer fra 61 skoler i Oslo i et event mot nettmobbing og hetsing.

Bruk Hue er en kampanje mot nettmobbing som tar sikte på å gjøre barn og unge - og deres foreldre - mer bevisste på farene ved netthets og digital mobbing.

Bruk Hue-dagen skal gi løft til både hodet og hjertet

Det er mye ansvar som ligger i å være på nett og i sosiale medier. Gjennom Bruk Hue håper vi å kunne bevisstgjøre og bidra til at barn og unge føler seg tryggere og mer opplyste, både om sin egen oppførsel og andres. 

– Gode eksempler, gode rollemodeller og det å prate sammen - det er det som fungerer, sier Berit Andersen i Medietilsynet. – Jo mer vi vet jo bedre valg vil vi ta, både barn og voksne. Bruk Hue er en kampanje som når veldig mange barn, lærere og foreldre over hele landet - og vi vet at samtalene disse foredragene får i gang kan gjøre en forskjell for mange, det er vi stolte av.

Partnerne i Bruk hue på plass på Ullevaal stadion:

Partnerne i Bruk hue på Ullevaal stadion 29. september 2016: Medietilsynet, Kors på halsen, Barnevakten og Telenor


Du kan følge dagen i sosiale medier  - og delta gjerne selv: #brukhue

Les mer om nettmobbing på Medietilsynets sider – og se hva barn og unge selv rapporterer om Mobbing, trusler og utestengelse i Barn og medier 2016. 

For mer informasjon, ta kontakt med Berit Andersen.