1. Startsiden
  2. Om Medietilsynet

Reklameregler for sendinger under sommer-OL i Rio 2016

Tv-skjerm som viser sportssider. Foto Kine Jensen
Foto Kine Jensen/Medietilsynet

Sommer-OL i Rio sendes på TV 2, som er en kommersiell kanal med reklame. Som tv-seer vil du oppleve at det vil være reklameavbrudd ikke bare mellom de enkelte sendingene, men også i sendingene. Vinter-OL i 2014 ble også sendt på TV 2. Reglene for reklameavbrudd er fortsatt de samme.

Hovedregelen i kringkastingsforskriften for reklameavbrudd i sportssendinger, er at i lagidretter som har naturlige pauser (typisk håndball og fotball) så skal reklameavbruddene plasseres i spillets pauser. I sendinger fra øvrige idretter kan kringkasteren selv bestemme tidspunktet for reklameavbruddet.

Det er ikke i noe tilfelle tillatt å sende mer enn 12 minutter reklame per klokketime.

Rådgiver i Medietilsynet Lars Erik Krogsrud. Foto Kine Jensen– Reklame i OL-sendinger er ikke noe nytt, det var det derimot under vinter-OL i Sotsij i 2014. I og med at det er mange flere idretter og sendetimer i et sommer-OL, kan det likevel forventes at enkelte vil reagere på reklameavbruddene, sier Lars Erik Krogsrud i Medietilsynet.

– TV 2 gjorde en god jobb med å etterleve reglene i 2014 og det regner vi med at de også vil etterstrebe under sommerlekene i Rio. Medietilsynet vil følge opp både TV 2 og eventuelle publikumshenvendelser i forbindelse med OL-sendingene.

Har du spørsmål eller ønsker mer informasjon? Les mer om regler for reklame, sponsing og produktplassering i kringkasting her.

Du kan også ta kontakt med Lars Erik Krogsrud eller Stine Elisabeth Henriksen.