1. Startsiden
  2. Om Medietilsynet

Blogg

Som fagfolk er vi som jobbar i Medietilsynet engasjerte i kva som skjer i medieverda. Her bloggar vi om tilsyn, utsyn og innsyn.

Kommunikasjon? Foto Kine Jensen

  • Ung og digital 2017 - når unge stemmer får snakke

    Den 6. juni 2017 inviterte Redd Barna, IKT-Norge og Medietilsynet til en halvdagskonferanse i Oslo for å løfte frem ungdommers egen stemme. Her er en oppsummering med høydepunkter fra dagen.

  • Humor for voksne i barnslig drakt?

    Når barna ser filmer på en liten skjerm og bruker hodetelefoner, så ser de på filmene alene selv om foreldrene er i samme rom. Dette er det viktig at foreldrene tenker over.

  • Hva kan du gjøre for barn og unge på nett?

    I dag, 7. februar, markeres Safer Internet Day i over hundre land. I år har Norges Safer Internet Centre lansert en nettkampanje for å øke fokus på trygg nettbruk. Les mer om hvordan akkurat du kan bidra.

  • Commercialization of children online – media literacy must complement regulation

    The presence of advertising, product placement and sponsoring is rapidly increasing on platforms that appeals especially to children and youngsters, such as blogs, Youtube, Instagram, Snapchat and Facebook. The advertising messages on these platforms comes in many different forms, and are often difficult to reveal, especially when the sender for example, is a youtuber who would like to be your "big sister" online and share everything with you, including their favourite products.

  • AMT-direktivet: – EU-kommisjonen peker på samarbeid som viktigste verktøy i forslag til ny medieregulering

    EU-kommisjonen la i mai i år frem nye forslag til regulering av de audiovisuelle mediene. Forslagene er en direkte konsekvens av utviklingen i mediemarkedet, og tar inn over seg at medieinnhold i økende grad konsumeres på nett samtidig som bransjen sliter med å finne gode finansieringsmåter. Et tettere samarbeid mellom bransje og myndigheter er et viktig stikkord for forslaget til fremtidig medieregulering.

  • Når nyheter skremmer mer enn fiksjon

    Flom og katastrofer. En død liten gutt skylt i land på en strand. Bilder fra flyktningeleirer og krigsherjede områder med mennesker som lider. Overvåkingsbilder av en ung mann på jakt etter turister å drepe på en strand i Tunisia, og flere unge menn i samme ærend i et konsertlokale i Paris.

  • Godt nytt for mediemangfaldet – Amedia selt til norsk stiftelse

    Vi har denne veka fått ei gledeleg nyheit når det gjeld mediemangfald. Amedia er eit viktig mediekonsern med rundt 70 større og mindre lokalaviser over store delar av landet. Spekulasjonar har gått om andre norske mediekonsern skulle gå inn og kjøpe heile eller delar av konsernet.

  • – Hva gjør du?

    – Når du leser krenkende og truende kommentarer i et nettforum, hva gjør du da? Eller du ser en mor eller far dele bilder og informasjon om barnet sitt i sosiale medier, hva da? Vi oppfordrer voksne til å tenke over hvordan de kan være gode rollemodeller på nett.

  • Bort med 3D-brillene, på med VR-brillene

    GDC ga oss i år mange innblikk i en internasjonal spillindustri som stadig er i endring. Det største «buzz» -ordet i år var Virtual Reality (VR). Alle skulle vise fram sine forskjellige VR-satsinger og medfølgende maskinvare. Giganter som Samsung Gear VR, Oculus Rift, Project Morpheus (Sony), SteamVR var blant noen av utstillerne som hadde kastet seg på bølgen.

  • Norske spill i medvind

    Det skjer mye på spillfronten om dagen. Nylig ble årets norske høydepunkt og spillfest, The Gathering, gjennomført i tradisjonell stil på Vikingskipet på Hamar. 5000 unge spillentusiaster var samlet for å game natt og dag. I begynnelsen av mars var det klart for den store dataspillkonferansen Game Developers Conference (GDC) i San Francisco. Og i juni er det Los Angeles’ tur, da E3 entrer Staples Centre. Årets spillsesong er rett og slett godt i gang.

  • Produktplassering til glede og besvær

    Denne uka har både VG og motemagasinet Det Nye blitt felt i PFU i saker som handler om sammenblanding av redaksjonelt stoff og reklame. Liberaliseringen av reglene rundt produktplassering er utfordrende for alle som jobber med regulering og ytringsfrihet.

  • Overgang på radio – ikke undergang

    Det er mange endringer for radio i Norge fordi vi er inne i en digitaliseringsprosess. Det fører også til ulike debatter. Det viser at radio er et aktuelt medium som engasjerer både bransje og publikum. Nye medier, eller medier i nye former, fører alltid til diskusjon og debatt. Det er sunt – og et tegn på et ønske om mediemangfold.

  • Kjipe pappaer versus krenkede ungdommer

    Søndag 5. oktober publiserte VG.no en artikkel under overskriften «Barnepsykolog: sjekk ungenes Facebook». Professor og barnepsykolog Willy-Tore Mørch mener det er viktig at foreldre tar grep og sjekker ungdommer og barns private og offentlige kommunikasjon på sosiale medier.

  • Trenger du en ekspert på medier? Snakk med barna!

    Den nye beskyttelsesloven om barn og medier står på trappene, og med den følger blant annet nye aldersgrenser på kinofilm, tv-program og nett-tv. Så, nå kan vel foreldre bare slappe av? Nei, de kan ikke det. Ekspertene er nemlig ikke fagfolkene eller lovgiverne.

  • DABber det av eller på?

    Du har sikkert registrert at det skrives og sies mye om digitaliseringen av radio. Her får du fakta om både DAB+, riksradio, lokalradio og ikke minst svar på hva digitaliseringen egentlig betyr for deg.

  • Nettvett uten nettbrett?

    Barn flest er omgitt av mange skjermmedier, men hvilken plass har nettbrett i de yngste barnas liv? Når voksne sliter med å henge med i barnas utforskning av nyvinninger, går alarmen igjen og igjen. Men hva med et dypdykk i hva barna faktisk gjør?

  • Dataspill: mellom hat og hyllest

    For mange norske foreldre er dataspill en kilde til bekymring og konflikt i familien. Hvordan skal barnas engasjement og foreldres bekymringer sys sammen til et familieliv som begge parter kan leve med? Ifølge en undersøkelse Medietilsynet gjennomførte høsten 2013 ser 6 av 10 norske gutter på dataspill som en konkret hobby og en viktig del av hverdagen. Det er en sosial arena hvor de daglig kan utfordres og oppleve mestring sammen med venner.

  • Bypåske, familietid og kinofilm – må vi følge aldersgrensene?

    Påsken står snart for døren, men myten om at «alle» drar på fjelltur med Kvikk-lunsj i sekken er for lengst avlivet. For mange er påsken like gjerne forbundet med byliv og kanskje et kinobesøk med familien. Da kan det være greit å ha gjort seg opp noen tanker rundt gjeldende aldersgrenser og bakgrunnen for disse.

  • 2013 – mye nytt på mediefronten

    Medietilsynet har nylig lagt fram sin årsmelding for 2013. Den viser at det er skjedd mye som vil ha betydning i lang tid framover. Det er endringer i politikk og i rammebetingelser. Og selvsagt utvikling i mediene selv. Og det er endringer som vil angå oss alle som brukere av mediene. La meg her bare nevne noe av det nye.