1. Startsiden
  2. Om Medietilsynet
  3. Blogg

Norske spill i medvind

Bilde av Thomas Haugan-Hepsø
Thomas Haugan-Hepsø

Det skjer mye på spillfronten om dagen. Nylig ble årets norske høydepunkt og spillfest, The Gathering, gjennomført i tradisjonell stil på Vikingskipet på Hamar. 5000 unge spillentusiaster var samlet for å game natt og dag. I begynnelsen av mars var det klart for den store dataspillkonferansen Game Developers Conference (GDC) i San Francisco. Og i juni er det Los Angeles’ tur, da E3 entrer Staples Centre. Årets spillsesong er rett og slett godt i gang.

Av Thomas Haugan-Hepsø, seniorrådgiver

Norske utviklere i den innerste sirkel

GDC er som et stort utviklingslaboratorie for dataspill og teknologi. I motsetning til den velkjente og utadrettede handelsmessen E3 som arrangeres i Los Angeles, er GDC en introvert møteplass for den indre kjerne av spillindustrien. Det er en av årets største begivenheter innen spillbransjen, og i år var også den norske spillbransjen tilstede i stor stil. Hele tolv norske spillselskap var representert med egne stands, og hadde en egen gate på avdelingen for indieutviklere.

Det gror fra grasrota

Indieselskapene kjennetegnes de har få ansatte og mindre budsjetter enn de etablerte storselskapene. GDC handler i stor grad om å markedsføre seg selv til resten av bransjen, og i mindre grad forbrukerne. I år bar det også preg av at spillmiljøene i flere land har slått seg sammen for å vise samlet styrke i møte med en internasjonal industri. Norske spill som Owlboy fra D-Pad Studio, Earthlock fra Snow Castle, Shiftlings fra Rock Pocket Games, og Skyggemesteren (Shadow Puppeteer) fra Sarepta Studio har alle fått mye oppmerksomhet, og hadde gode besøkstall på messegulvet. Det er jo også interessant å kunne lese i Dagens Næringsliv (26. og 30. mars) at små spillselskaper inngår avtaler med store internasjonale selskaper. For Norge er et lite land, men det er mange som vil opp og frem.

Digital omsetning til værs

Hvorfor er det så viktig å fortelle om spillmarkedet og tendenser på markedet så viktig? Jo, fordi norsk spillindustri begynner å markere seg for alvor. Det betyr at den næringsutviklingen som Norge og kulturdepartementet har pushet for siden den (fortsatt) berømte Dataspillmeldinga kom i 2008 ikke bare er en drøm. Regjeringen ville stimulere til utvikling av flere norske dataspill. Blant annet var det forslag om tilskudd til utvikling og lansering av norske dataspill gjennom Norsk Filminstitutt (NFI). Tilskuddsordningen ble opprinnelig innført i 2003 St.prp.nr 1 (2002-2003) for å støtte produksjon av spill på norsk.

Den samlede omsetningen for dataspill i Norge var på nesten to milliarder kroner i 2014. Dette inkluderer fysiske og digitale salg, og kjøp innad i spill og abonnementstjenester. Det er betydelig summer vi snakker om her, og det befester spill som underholdningsmedium nesten mer enn hva rapportene om tidsbruk gjør. For med penger følger utvikling. Som ventet økte digitale kjøp på mobil og nettbrett med 33 prosent fra 2013 til 2014, og kjøp av fysiske spill går stadig nedover.

Hva nå?

Og nå da? Åtte år etter at Stortingsmeldingen kom ut ser vi nå et landskap som er totalt forandret. Bør det vurderes å gjøre en ny utredning på området?