1. Startsiden
  2. Om Medietilsynet
  3. Blogg

Produktplassering til glede og besvær

Bilde av Lars Erik Krogsrud
Lars Erik Krogsrud

Denne uka har både VG og motemagasinet Det Nye blitt felt i PFU i saker som handler om sammenblanding av redaksjonelt stoff og reklame. Liberaliseringen av reglene rundt produktplassering er utfordrende for alle som jobber med regulering og ytringsfrihet.

Av Lars Erik Krogsrud, rådgiver

Tilliten testes

Sakene viser at når mediene er på jakt etter nye finansieringskilder kan fort grunnleggende redaksjonelle og journalistiske verdier komme i fare. I Medietilsynet er vi opptatt av konsekvensene dette har for publikum. Når du som seer eller leser ikke lenger vet om noen har betalt for at saken skal vinkles eller belyses på en spesiell måte, ja, da settes tilliten til mediene på en ganske hard prøve.

Det må merkes

PFU konkluderte i Det Nye-saken med at en «P» ikke er god nok merking av en produktplassert forside. Her i Medietilsynet har vi ansvaret for at norske kringkastere og nett-tv-tilbydere sørger for tydelig merking av programmer som inneholder produktplassering. Undersøkelser vi gjennomfører årlig viser at det fortsatt er langt fram til folk flest vet hva en «P» i tv-ruta betyr. God tilleggsinformasjon er helt nødvendig. Produktplassering skal derfor merkes med «P» samt teksten «Inneholder produktplassering». Merkingen skal dessuten være tydelig mot bakgrunnen, og skal stå lenge nok på skjermen til at du som ser på kan oppfatte den.

Er det så nøye a?

Utfordringen med produktplassering er at reklame kommer i samme innpakning som det redaksjonelle innholdet. Når det ikke er åpenbart hva som er reklame og hva som er redaksjonelt innhold, stilles også større krav til et årvåkent og mediekompetent publikum. Hovedhensynet bak lovreguleringen på dette feltet er at man skal vite om det når man blir utsatt for kommersiell påvirkning. Regelverket er ikke til for å gjøre det vanskelig å lage kommersielt tv eller annet medieinnhold, men for at du som seer eller leser skal få vite når noen prøver å selge deg noe.

Det du ikke vet har du ikke godt av

I tillegg til at aktørene trenger å bli holdt i ørene på dette feltet, ser Medietilsynet at denne siden ved medieutviklingen krever en stadig mer kompetent befolkning når det gjelder kritisk bruk av mediene. Derfor er det viktig å få den uheldige sammenblandingen av reklame og redaksjonelt innhold på agendaen. Medietilsynet synes det er flott at flere aktører med offentlige roller er synlige her. Vi støtter og heier på initiativ som for eksempel Norsk Journalistlags kampanje Hvor har du det fra? – og Forbrukerombudets aktive tilsyns- og samfunnsengasjement rundt skjult reklame i blogger. Dette er ikke et tv, avis, blogg eller nettfenomen – det er et mediefenomen. Stadig mer av alt medieinnhold vi bruker er finansiert av reklame på en eller annen måte. For at du skal kunne ta bevisste valg er det viktig at du vet dette. Skru av eller på, kjøp eller ikke kjøp – men vit hvor dine