Blir jeg påvirket nå?
Å være en bevisst forbruker må læres, og ikke alt er slik det ser ut som.
Vanskelig å vite forskjell på reklame og annet innhold
Vi har rett til å vite når noen forsøker å selge oss noe. Å være en bevisst forbruker er en viktig del av det Medietilsynet definerer som kritisk medieforståelse. For barn og unge kan det være spesielt vanskelig å kjenne igjen reklame når den kommer som et tips fra en du ser opp til, og som snakker varmt om den fineste neglelakken, den nye mobilen, et supert slankemiddel eller andre kule produkter.
Skjult reklame er ikke lov
Annonsører kan betale eller sende gratis produkter til påvirkere for at de skal vise fram og snakke om deres produkter og tjenester på sine kanaler. Når det ikke kommer tydelig fram at noen har fått betalt for å fronte et produkt, er det skjult reklame. Skjult reklame er forbudt.
Tydelig merking er en god hjelp
Mange påvirkere er flinke til å merke innholdet sitt, og tydelig merking er positivt både for påvirkere og oss som følger dem. Tydelig merking gjør det lett for deg og meg å vurdere innholdet. Tydelig merking skaper også tillit mellom youtubere og følgere.