1. Startsiden
  2. Digitale medier
  3. Dataspill

Dataspill

Dataspill A–Å

Aldersgrenser, spillsjangere, de mest populære spillene og teknologien som brukes. Her finner du oppdatert innsikt i hva som er mest brukt blant norske barn og unge.

Aldersgrenser på dataspill 

Det kan være vanskelig å vite hvilke spill som passer til ditt barn, og mange barn og unge synes det er spennende å spille spill med høyere aldersgrense.

Medietilsynet anbefaler at du som forelder setter deg inn i hva spillet går ut på før du tar en avgjørelse, og er du i tvil – følg aldersmerkingen. 

Dataspill får ulike aldersgrenser avhengig av blant annet voldsinnhold, banning og seksuelt innhold. Dette merkes på innpakningen til dataspill som selges over disk og på nett – også digitalt, for eksempel via Steam. I Europa er det som oftest PEGI (Pan European Game Information) som vurderer innholdet i spillene. Dette er den vanligste merkeordningen, men ikke den eneste da for eksempel Apple har egne aldersgrenser.

I Norge er aldersgrensene på spill en frivillig ordning og ikke lovpålagt. Dette betyr at aldersgrensene kun har status som anbefalinger. Det er foreldre som bestemmer hvilke spill som passer for sitt barn. Barn er ulike og har forskjellig tålegrense. Foreldre bør sette seg inn i spillets innhold og deretter ta valg på vegne av sitt barn. Aldersgrensene er satt for å beskytte barn og unge mot skadelig innhold.  

Funn fra Barn og Medier 2020 viser at mange barn spiller spill med 18-års aldersgrense. Det er flere gutter enn jenter som har spilt spill med 18-års aldersgrense. Blant gutter 9–10 år har tre av ti spilt, blant gutter 11–12 år har om lag halvparten gjort det. Blant 13–14-årige gutter har nesten åtte av ti spilt spill med 18-årsgrense.  

Når vi spør foreldre hva barna deres spiller, ligger andelen som har spilt spill med 18-årsgrense mye lavere, noe som viser at det er viktig at foreldre snakker med barna om spill og setter seg litt inn i de ulike spillene. Ved å forstå hva de ulike PEGI-merkene betyr, kan du få bedre oversikt over hva barnet ditt spiller.  

Et nytt kriterie som kom fra PEGI i 2020 er at alle nye spill som bedriver direkte opplæring i ekte pengespill – for eksempel poker – automatisk får aldersgrense 18 år.  

Pegi-symbolene

pegi_3

3 år: Spillet vurderes som harmløst, men det kan likevel være for vanskelig for små barn

pegi_7

7 år: Spillet kan virke skremmende på mindre barn

pegi_12

12 år: Spillet kan inneholde ufint språk og voldsskildringer

pegi_16

16 år: Spillet kan inneholde voldsskildringer der du for eksempel kan se blod

pegi_18

18 år: Spillet kan vise grove voldsskildringer og vold mot forsvarsløse mennesker og dyr

vold_pegi.jpg

Spillet inneholder voldsskildringer 

rus_pegi.jpg

Spillet kan vise hendelser eller situasjoner der rusmidler (alkohol, narkotika) blir brukt 

gambling_pegi.jpg

Spill som viser eller oppmuntrer til gambling (pengespill)

online_pegi.jpg

Spillet kan spilles online (via nett/mobilforbindelse) med andre

diskriminering_pegi.jpg

Spillet inneholder skildringer av mobbing eller diskriminering

grovt_språk_pegi.jpg

Spillet inneholder verbal eller skrevet grovt språk, for eksempel banning

frykt_pegi.jpg

Spillet kan virke skremmende eller vekke frykt

sex_pegi.jpg

Spillet viser nakenhet og/eller seksuell atferd eller seksuelle hentydninger

PEGI in_game_purchase_60x60.jpg

Spillet inneholder mulighet for kjøp med penger

Ulike spillsjangere

Det finnes veldig mange spillsjangre og det kan til tider være vanskelig å vite hva som skiller det ene fra det andre. Her får du en forklaring på de mest brukte spillsjangrene. 

Skytespill (FPS – First person shooter) 

Her har spilleren ofte rollen som soldat i ulike krigssituasjoner. Du spiller kortere kamper med opptil 60 andre spillere på kart med fastsatte tidsbegrensninger. Målet er å beseire fiender og fullføre oppdrag som å ta over militærbaser eller redde gisler. Spillene har høye krav til koordinasjons- og reaksjonsevner, og er ofte konkurransepregede. Selv om sjangeren inneholder mye skyting, kan voldsinnhold og realisme variere stort fra spill til spill. 

Eksempler: Counter-Strike: GO, PlayerUnknown’s Battlegrounds, Overwatch, Call of Duty og Battlefield 

Battle Royale 

Fortnite er det mest populære spillet innenfor denne dataspillsjangeren, som blander overlevelse med utforsking og samling av ressurser. Et høyt antall spillere konkurrerer mot hverandre til en person (eller ett lag) står igjen som den eneste overlevende. Spillerne slippes ut på et gigantisk kart som stadig krymper etter en viss tid. Det gjelder å komme seg til en sikker sone, ellers blir figuren såret og etter hvert eliminert i spillet. Du har bare ett liv, og dør figuren din er du ute av spillet. Spillerne starter med lite utstyr og må lete etter våpen og annet utstyr, og man kan ofte stjele utstyret til fiender du har slått ut av spillet.  

Eksempler: Fortnite, PUBG, Call of Duty: Black Ops 4, H1Z1: Battle Royale 

Fotballspill 

Fotballspill har i mange år vært ett av de mest populære blant norske barn og ungdommer. Spillene har som mål å lage en realistisk etterligning av fotball og kommer årlig med en ny utgave for å oppdatere både mekanismer, spillere og divisjoner. 

Eksempler: FIFA, Football Manager, Pro Evolution Soccer

 MOBA – Multiplayer Online Battle Arena  

Spillene går ut på at to lag med fem spillere på hvert lag spiller kamper mot hverandre. Spillets hovedmål er å ødelegge motstanderlagets base. Spillene er satt til et fantasiunivers hvor spilleren ser det som utspiller seg ovenfra og ned. Kampene varer omtrent 40 minutter og krever at spilleren er tilstede, at du samarbeider, har en dialog og gode strategiske evner. Spillene er svært konkurransepregede og har et stort fokus på rangering. 

Eksempler: League of Legends, DOTA 2 

 Sosiale nettverksspill  

Dette er en sjanger som blander sammen mekanismer fra sosiale nettverk og dataspill. Spilleren representeres i form av en figur og kan delta i spillaktiviteter. Spillene er gratis, men for å utvikle seg raskere eller få tilgang på bestemte gjenstander må man betale mindre summer. Denne sjangeren er populær blant jenter i alderen 9–11 år og spilles oftest på mobil.

Eksempler: HayDay, Candy Crush, Roblox 

De mest populære spillene i 2020 

I Barn og medier 2020 spurte vi 9-18-åringene hvilke spill de spiller mest.  

Blant gutter er det FortniteFIFA og Counter Strike som er på topp, mens hos jenter er det RobloxHay Day og SimsMinecraft ligger på topp 5 hos begge kjønn og i alle aldersgrupper.  

Her er en kort beskrivelse av de ulike favorittspillene. 

Fortnite 

Spillet er i sjangeren Battle Royale og ble lansert i 2017. Det har blitt enormt populært blant barn og unge. Spillet er gratis å laste ned, og tilbyr kjøp i spillet for V-bucks, som kan kjøpes for ekte penger. En runde består av 100 spillere som kjemper på et stort område, til en person eller ett lag står igjen som overlevende. Du kan spille alene (alle mot alle), par mot par (duo), eller i en «squad» (lag). Du starter uten ressurser og må skaffe deg våpen og utstyr, samtidig som området krymper og du må bevege deg. Fortnite kan gi stor mestringsfølelse for den som står igjen som vinner, og hver runde du spiller blir unik. Anbefalt aldersgrense 12 år. 

FIFA 

Spillserien FIFA har i mange år vært en av de mest populære blant norske barn og ungdommer. Spillene har som mål å lage en realistisk etterligning av fotball og kommer årlig med en ny utgave for å oppdatere både mekanismer, spillere og divisjoner. Spillet koster penger å kjøpe, og det er mulighet for kjøp av spillpakker og annet i spillet. FIFA har fått kritikk for kjøpepress for å få tak i bedre spillere. Anbefalt aldersgrense 3 år 

Counter Strike: Global Offensive 

Dette er innenfor sjangeren førstepersons skytespill (First Person Shooter), og du kjemper med våpen i et realistisk univers mot menneskelignende karakterer. CS:GO er populært i spillturneringer og e-sport, og spilles mellom to lag – terroristene på den ene siden og anti-terroristene på den andre. Det laget som når sitt oppdrag eller har spillere igjen til slutt, vinner runden. Blir man drept underveis er man ute av runden. Spillet gir deg mulighet til å kjøpe og selge våpen i spillet. Det er vanlig å delta på den interne chatten, da koordinasjon og reaksjon er svært viktig for taktikken. Anbefalt aldersgrense 18 år.  

Minecraft 

Mer enn ti år etter lansering er fortsatt dette spillet svært populært. Minecraft kommer på topp 5 av de mest populære spillene blant begge kjønn og i alle alderskategorier 9–18 år. Dette spillet blir ofte sammenlignet med leken som foregår i sandkassen eller med Lego. Når du spiller bruker du byggeklosser og forskjellige komponenter for å lage alt fra møbler til å gjenskape historiske monumenter. Universet er tydelig animert. Selv om spillene stort sett er kjente for kreativ utfoldelse, kan de også ha muligheter for utforskning og kamp mot monstre eller andre spillere. Den vedvarende populariteten kan muligens forklares med at det er et åpent spill med mange muligheter, er godt egnet for samarbeid, og at noen av verdens største gamer-youtubere spiller det. Det er også mye brukt på skoler. Minecraft har over 125 millioner månedlige brukere over hele verden. Anbefalt aldersgrense 7 år. 

Roblox 

Roblox er det ikke ett – men tusenvis av brukergenererte spill, som byr på utforsking og deltakelse i et sosialt nettsamfunn. Det er i utgangspunktet gratis å spille, men man kan kjøpe valutaen Robux og kjøpe gjenstander i mange spill. Grafikken er enkel og fargerik, og spillene er av ulike sjangere. Er barnet under 13 år kan foreldre sette opp ulike begrensninger for kontoen. Anbefalt aldersgrense 7 år. 

The Sims 

The Sims er en serie spill hvor du enkelt sagt kan leke mor-far-barn i en virtuell verden. Du starter en familie, innreder et hjem, og spiller deg gjennom små og store ting i livet – fra matlaging til karrierevei og alderdom. Her kan man potensielt lære noe om menneskelige relasjoner, hvilke behov vi har og hva konsekvensene kan bli av ulike valg. Anbefalt aldersgrense 12 år. 

Andre spill som er populære er Call of Duty, Grand Theft Auto, Hay Day og Candy Crush.  

Om dataspill og teknologi 

Betegnelsen dataspill brukes om alle former for digitale spill, enten det er TV-spill med spillkonsoller, spill på data, nettbrett eller mobil. 

Konsoller

I dag er det hovedsakelig tre aktører på det norske konsollmarkedet. Disse er Sony med sine PlayStation-maskiner, Microsoft med Xbox og Nintendo med Switch. Alle disse tilbyr kjøp av spill digitalt og det må opprettes brukerkonto av en ansvarlig voksen.

Spill på PC  

Spilling på PC foregår ofte med mus og tastatur, men det er også mulig å bruke kontrollere og andre styremekanismer. Steam er den største digitale spillbutikken på PC og fungerer i tillegg som en digital plattform hvor spillere kan kommunisere med venner, diskutere med andre og lese om spill. Spill på PC kan være mer krevende for foreldre å følge med på da det ikke har like strenge krav til aldersmerking som konsoller og mobile plattformer. Spill på PC er populært både blant gutter og jenter i Norge.   

Mobil og nettbrett 

9 av 10 norske barn i alderen 10 år har tilgang på egen smarttelefon. Det er derfor ikke så rart at spilling på mobilen er populært blant norske barn og unge. Mobilspill er lett tilgjengelige, enkle å komme i gang med og ofte gratis. Selv om mange mobilspill i utgangspunktet er gratis, er det vanlig at spilleren blir tilbudt digitale varer som koster ekte penger. For de yngste kan dette være forvirrende og noe som det er viktig for foreldre å sette grenser og følge med på. Among Us, HayDay, og CandyCrush er noen eksempler på populære mobilspill blant norske barn (Barn og Medier 2020).  

Virtual reality 

Virtuell virkelighet er en teknologi som gir spilleren inntrykk av å være fysisk tilstede i en virtuell verden. Opplevelsen skapes ved bruk av spesielle VR-briller som inneholder to små skjermer. Sanseinntrykket skjermene skaper sammen lurer hjernen til å tro at innholdet er ekte, selv om brukeren egentlig vet at det ikke er ekte. Teknologien er mest kjent for sin bruk innenfor spillverdenen, men brukes også til helt andre formål slik som opplæring og simulering i arbeidslivet. Eksempler: Playstation VR, Oculus Rift, HTC Vive, Samsung Gear VR.