1. Startsiden
  2. Om Medietilsynet

Blogg

Som fagfolk er vi som jobbar i Medietilsynet engasjerte i kva som skjer i medieverda. Her bloggar vi om tilsyn, utsyn og innsyn.

Kommunikasjon? Foto Kine Jensen

  • Medietilsynet mener: Smarttelefon-forbud er ikke løsningen

    02. des. 2019 Å prøve å holde barna unna smarttelefonen fram til ungdomsskolen, slik digitaliseringsminister Nikolai Astrup har tatt til orde for, er en dårlig løsning. I stedet må både foreldre og offentlige myndigheter gjøre sitt for at barn og unge skal utvikle kritisk medieforståelse.

  • Medietilsynet presenterer reelle tall om tillit til mediene

    01. nov. 2019 Vi ønsker å få frem et troverdig bilde av virkeligheten, ikke å «skjønnmale» situasjonen slik Stephansen mener vi gjør, skriver Mari Velsand i Medietilsynet.

  • Et lite hvileskjær for avisene

    25. sep. 2019 For første gang siden 2011 hadde norske aviser i fjor stabile driftsinntekter, viser en ny rapport fra Medietilsynet. Mange har kommet et godt stykke på vei i digitaliseringsprosessen, men ingen må tro at behovet for omstilling og innovasjon i avisbransjen er over.

  • Fra venstre: Rune Hetland (LLA), Mari Velsand (Medietilsynet) og Kristoffer Egeberg (Faktisk.no)

    – Stopp, tenk og sjekk før du deler

    29. aug. 2019 Kommune- og fylkestingsvalget nærmer seg raskt, og det er en god anledning til å skjerpe bevisstheten rundt vår kritiske medieforståelse.

  • Mari Velsand, direktør i Medietilsynet

    – Lokalradioene må få mer tid til den digitale overgangen

    14. mai. 2019 Medietilsynets anbefaling er klar: Lokalradioene bør få sende på FM i nye fem år når dagens forlengelse går ut i 2021. Hvis bransjen ikke får lenger tid på seg, er vi redd for at mange aktører ikke klarer den digitale overgangen. Det kan få negative følger for mediemangfoldet.

  • Medietilsynet har høye ambisjoner for kritisk medieforståelse

    13. sep. 2018 I forrige uke lanserte Medietilsynet sammen med Faktisk.no og Utdanningsdirektoratet et helt nytt undervisningsopplegg om kritisk medieforståelse for ungdomsskolen.

  • Så enkelt at selv et barn kan forstå

    31. aug. 2018 Tilbyderne må ta ansvar for å gi bedre informasjon om de digitale tjenestene barn bruker, mener Datatilsynet, Forbrukertilsynet og Medietilsynet.

  • Direktør i Medietilsynet, Mari Velsand

    Stavrum og Hålien tolker BI-rapporten feil

    13. apr. 2018 Nettavisens Gunnar Stavrum og Einar Hålien fra Schibsted bruker en BI-analyse som grunnlag for å så tvil om troverdigheten til Medietilsynets rapport om NRK og mediemangfold. Men her er det nok Stavrum og Hålien som går i baret. BI-forskerne selv påpeker nemlig at de gjennom sine funn har konkludert «helt i tråd med tilsynet».

  • Direktør i Medietilsynet, Mari Velsand

    Å svekke NRK løser ingen problemer

    13. apr. 2018 Det haster med tiltak for å sikre den samfunnsviktige journalistikken og trygge mediemangfoldet, men løsningen er ikke å svekke NRK som allmennkringkaster.

  • Direktør i Medietilsynet, Mari Velsand. Foto: Kine Jensen/Medietilsynet

    Foreldre må snakke mer med barna om mobilbruk

    06. apr. 2018 Det er viktigere å snakke med barn og unge om hva de bruker mobiltelefonen til, enn om hvor mye tid de tilbringer på mobilen.

  • Foto av Mari Velsand og Anne Lindboe

    Mange unge opplever seksuelle krenkelser på nett. Foreldre må ta ansvar

    13. mar. 2018 Unge deler nakenbilder og utsettes for ubehagelige seksuelle kommentarer på nett, men få foreldre er klar over det som skjer. Nå må de voksne på banen, mener Medietilsynet og Barneombudet.

  • Mari Velsand

    Ny ledergruppe i tilsynet

    02. mar. 2018 Medietilsynet har det siste halve året gjennomført et utviklingsarbeid knyttet til både strategi og organisasjon. Som en del av dette arbeidet endres lederstrukturen, og denne uken ble det klart hvem som kommer til å utgjøre Medietilsynets nye ledergruppe fra april.

  • Mari Velsand, direktør i Medietilsynet

    De voksne må engasjere seg mer i barnas digitale liv

    08. feb. 2018 Mange barn og unge opplever ubehagelige ting på nett. Men bare halvparten av 9-18-åringene har sagt fra til noen om slike opplevelser, viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet. Samtidig synes barna at foreldrene er lite interessert i deres aktiviteter på nett. Økt foreldreengasjement er viktig for å skape tryggest mulig rammer rundt de unges nettbruk.

  • Høy pris for gratis strømming

    07. des. 2017 Telenor og Telia har lansert abonnementer hvor musikk fra noen strømmetjenester ikke regnes med i datapakkene. I samme slengen legger selskapene føringer for hvem som skal lykkes på nett. Det skader både forbrukerne og mediemangfoldet.

  • Alle vinner på åpenhet om kommersielt innhold

    20. nov. 2017 Det er på tide å slå hull på myten om at det «lønner seg» å skjule reklame. Heldigvis begynner felles innsats fra Forbrukerombudet og Medietilsynet å gi resultater. De fleste store youtuberne i Norge merker nå reklame i videobloggene sine i et omfang vi bare kunne drømme om for et halvt år siden.

  • Medienes kvinneproblem løser seg ikke selv

    06. nov. 2017 Knappe tre av ti ledere i Norges største mediekonsern er kvinner, viser tall referert i Dagens Næringsliv. Det er kanskje ikke så rart når mannlige konsernsjefer tror at kvinneproblemet vil løse seg selv.

  • Khalid Ezat Azam. Foto: Medietilsynet

    Ung og digital 2017 - når unge stemmer får snakke

    30. jun. 2017 Den 6. juni 2017 inviterte Redd Barna, IKT-Norge og Medietilsynet til en halvdagskonferanse i Oslo for å løfte frem ungdommers egen stemme. Her er en oppsummering med høydepunkter fra dagen.

  • Gudbrand Guthus (t.v.) og Elisabeth Lier Haugseth

    Reklame er en ærlig sak – men husk å merke!

    06. jun. 2017 Å reklamere for en merkevare er en ærlig sak, men ingen skal bli lurt til å tro at reklame ikke er reklame.

  • Humor for voksne i barnslig drakt?

    07. apr. 2017 Når barna ser filmer på en liten skjerm og bruker hodetelefoner, så ser de på filmene alene selv om foreldrene er i samme rom. Dette er det viktig at foreldrene tenker over.

  • Hva kan du gjøre for barn og unge på nett?

    07. feb. 2017 I dag, 7. februar, markeres Safer Internet Day i over hundre land. I år har Norges Safer Internet Centre lansert en nettkampanje for å øke fokus på trygg nettbruk. Les mer om hvordan akkurat du kan bidra.

  • Lars Erik Krogsrud og Tone Gunhild Haugan-Hepsø

    President eller hudkrem – opplyste valg er viktig

    19. jan. 2017 Å være i stand til å ta opplyste valg er viktig, enten det skal velges president eller hudkrem. Vi følger opp kunnskapsministerens innlegg "Marsipangrevlinger og falske nyheter".

  • Commercialization of children online – media literacy must complement regulation

    28. nov. 2016 The presence of advertising, product placement and sponsoring is rapidly increasing on platforms that appeals especially to children and youngsters, such as blogs, Youtube, Instagram, Snapchat and Facebook. The advertising messages on these platforms comes in many different forms, and are often difficult to reveal, especially when the sender for example, is a youtuber who would like to be your "big sister" online and share everything with you, including their favourite products.

  • Linda Andersen, foto Kine Jensen

    AMT-direktivet: – EU-kommisjonen peker på samarbeid som viktigste verktøy i forslag til ny medieregulering

    15. nov. 2016 EU-kommisjonen la i mai i år frem nye forslag til regulering av de audiovisuelle mediene. Forslagene er en direkte konsekvens av utviklingen i mediemarkedet, og tar inn over seg at medieinnhold i økende grad konsumeres på nett samtidig som bransjen sliter med å finne gode finansieringsmåter. Et tettere samarbeid mellom bransje og myndigheter er et viktig stikkord for forslaget til fremtidig medieregulering.

  • Hans Marius Tessem (t.v.) foto Øyvind Solsberg og Barbro Hardersen foto Kine Jensen

    Til ungdommen - ti tips for å takle nettmobbing

    13. nov. 2016 Erter du? Eller mobber du? Blir du mobbet? Føler du deg truffet av noen av disse spørsmålene har vi noen tips til deg.

  • Redaksjonelt vs. sponset: – Når Medietilsynet blir sitt eget case

    30. sep. 2016 Hva skjer når Medietilsynet blir sitt eget case? Er det Rema 1000 som legger premissene for vårt veiledningsoppdrag?

  • Foto av Tom Thoresen

    Lov om eierskap i medier er opphevet – hvor er mediemangfoldets plass fremtiden?

    17. jun. 2016 Stortinget vedtok 13. juni 2016 å oppheve medieeierskapsloven. Samtidig vedtok Stortinget en ny lov om åpenhet om eierskap i medier. Medietilsynet går dermed inn i en ny fase i arbeidet for økt mediemangfold.

  • Gudbrand Guthus, foto Kine Jensen

    Kommersielt og redaksjonelt – korleis få fram skiljet?

    07. apr. 2016 Det er viktig at det i media er eit klart og tydeleg skilje mellom redaksjonelt og kommersielt innhald. Samfunnet treng medium som blir oppfatta som truverdige og som fyller funksjonen som samfunnsaktørar.

  • Når nyheter skremmer mer enn fiksjon

    29. feb. 2016 Flom og katastrofer. En død liten gutt skylt i land på en strand. Bilder fra flyktningeleirer og krigsherjede områder med mennesker som lider. Overvåkingsbilder av en ung mann på jakt etter turister å drepe på en strand i Tunisia, og flere unge menn i samme ærend i et konsertlokale i Paris.

  • Gudbrand Guthus

    Godt nytt for mediemangfaldet – Amedia selt til norsk stiftelse

    26. feb. 2016 Vi har denne veka fått ei gledeleg nyheit når det gjeld mediemangfald. Amedia er eit viktig mediekonsern med rundt 70 større og mindre lokalaviser over store delar av landet. Spekulasjonar har gått om andre norske mediekonsern skulle gå inn og kjøpe heile eller delar av konsernet.

  • – Hva gjør du?

    08. feb. 2016 – Når du leser krenkende og truende kommentarer i et nettforum, hva gjør du da? Eller du ser en mor eller far dele bilder og informasjon om barnet sitt i sosiale medier, hva da? Vi oppfordrer voksne til å tenke over hvordan de kan være gode rollemodeller på nett.

  • Thomas Haugan-Hepsø i Medietilsynet

    Bort med 3D-brillene, på med VR-brillene

    17. mai. 2015 GDC ga oss i år mange innblikk i en internasjonal spillindustri som stadig er i endring. Det største «buzz» -ordet i år var Virtual Reality (VR). Alle skulle vise fram sine forskjellige VR-satsinger og medfølgende maskinvare. Giganter som Samsung Gear VR, Oculus Rift, Project Morpheus (Sony), SteamVR var blant noen av utstillerne som hadde kastet seg på bølgen.

  • Bilde av Thomas Haugan-Hepsø

    Norske spill i medvind

    06. mai. 2015 Det skjer mye på spillfronten om dagen. Nylig ble årets norske høydepunkt og spillfest, The Gathering, gjennomført i tradisjonell stil på Vikingskipet på Hamar. 5000 unge spillentusiaster var samlet for å game natt og dag. I begynnelsen av mars var det klart for den store dataspillkonferansen Game Developers Conference (GDC) i San Francisco. Og i juni er det Los Angeles’ tur, da E3 entrer Staples Centre. Årets spillsesong er rett og slett godt i gang.

  • Bilde av Lars Erik Krogsrud

    Produktplassering til glede og besvær

    06. mai. 2015 Denne uka har både VG og motemagasinet Det Nye blitt felt i PFU i saker som handler om sammenblanding av redaksjonelt stoff og reklame. Liberaliseringen av reglene rundt produktplassering er utfordrende for alle som jobber med regulering og ytringsfrihet.

  • Bilde av Gudbrand Guthus

    Overgang på radio – ikke undergang

    06. mai. 2015 Det er mange endringer for radio i Norge fordi vi er inne i en digitaliseringsprosess. Det fører også til ulike debatter. Det viser at radio er et aktuelt medium som engasjerer både bransje og publikum. Nye medier, eller medier i nye former, fører alltid til diskusjon og debatt. Det er sunt – og et tegn på et ønske om mediemangfold.

  • Gjesteblogg: Hvem skal lære oss å bli kompetente mediebrukere?

    06. mai. 2015 Medier spiller en stadig større rolle i livene våre. Dette stiller nye krav til oss – både som mediebrukere og oppdragere.

  • Bilde av Ida Aspleslåen Erikstad

    Kjipe pappaer versus krenkede ungdommer

    06. mai. 2015 Søndag 5. oktober publiserte VG.no en artikkel under overskriften «Barnepsykolog: sjekk ungenes Facebook». Professor og barnepsykolog Willy-Tore Mørch mener det er viktig at foreldre tar grep og sjekker ungdommer og barns private og offentlige kommunikasjon på sosiale medier.

  • Bilde av Eva Liestøl

    Trenger du en ekspert på medier? Snakk med barna!

    06. mai. 2015 Den nye beskyttelsesloven om barn og medier står på trappene, og med den følger blant annet nye aldersgrenser på kinofilm, tv-program og nett-tv. Så, nå kan vel foreldre bare slappe av? Nei, de kan ikke det. Ekspertene er nemlig ikke fagfolkene eller lovgiverne.

  • Bilde av Line Langnes

    DABber det av eller på?

    06. mai. 2015 Du har sikkert registrert at det skrives og sies mye om digitaliseringen av radio. Her får du fakta om både DAB+, riksradio, lokalradio og ikke minst svar på hva digitaliseringen egentlig betyr for deg.

  • Bilde av Barbro Hardersen

    Nettvett uten nettbrett?

    06. mai. 2015 Barn flest er omgitt av mange skjermmedier, men hvilken plass har nettbrett i de yngste barnas liv? Når voksne sliter med å henge med i barnas utforskning av nyvinninger, går alarmen igjen og igjen. Men hva med et dypdykk i hva barna faktisk gjør?

  • Bilde av Khalid Ezat Azam

    Dataspill: mellom hat og hyllest

    06. mai. 2015 For mange norske foreldre er dataspill en kilde til bekymring og konflikt i familien. Hvordan skal barnas engasjement og foreldres bekymringer sys sammen til et familieliv som begge parter kan leve med? Ifølge en undersøkelse Medietilsynet gjennomførte høsten 2013 ser 6 av 10 norske gutter på dataspill som en konkret hobby og en viktig del av hverdagen. Det er en sosial arena hvor de daglig kan utfordres og oppleve mestring sammen med venner.

  • Berit Andersen i Medietilsynet

    Bypåske, familietid og kinofilm – må vi følge aldersgrensene?

    06. mai. 2015 Påsken står snart for døren, men myten om at «alle» drar på fjelltur med Kvikk-lunsj i sekken er for lengst avlivet. For mange er påsken like gjerne forbundet med byliv og kanskje et kinobesøk med familien. Da kan det være greit å ha gjort seg opp noen tanker rundt gjeldende aldersgrenser og bakgrunnen for disse.

  • Tom Thoresen

    2013 – mye nytt på mediefronten

    06. mai. 2015 Medietilsynet har nylig lagt fram sin årsmelding for 2013. Den viser at det er skjedd mye som vil ha betydning i lang tid framover. Det er endringer i politikk og i rammebetingelser. Og selvsagt utvikling i mediene selv. Og det er endringer som vil angå oss alle som brukere av mediene. La meg her bare nevne noe av det nye.