mai 2024
Hvordan påvirker desinformasjon norsk demokrati og virkelighet?
07. mai 2024 Norge er godt rustet for å motstå desinformasjon og påvirkningsforsøk, takket være et sterkt mediemangfold, tillit til redaktørstyrte medier og en høyt utdannet befolkning. Men den teknologiske utviklingen gjør at virkemidlene for å spre feil- og desinformasjon stadig blir mer avanserte, og det setter vår digitale motstandskraft på prøve.
april 2024
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler
16. apr. 2024 Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd
15. apr. 2024 174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense
12. apr. 2024 Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon
08. apr. 2024 Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Hør de nye episodene av mediepodden
04. apr. 2024 Skadelig innhold som barn møter på nett, og muligheter og utfordringer i dataspill er temaene for to helt nye episoder av Medietilsynets podkast, Den norske mediepodden. Hør de her!
mars 2024
Endringer i kringkastingsloven
22. mar. 2024 Kultur- og likestillingsdepartementet foreslår omfattende endringer i kringkastingsloven, som skal behandles av Stortinget. Lovproposisjonen gjennomfører endringer om audiovisuelle medietjenester (AMT-direktivet).
Forbod mot reklame i radio og tv i påska
21. mar. 2024 Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Hold deg oppdatert på hva som skjer i Medie-Norge med Medietilsynets nyhetsbrev: 📰Abonner på nyhetsbrevet her