1. Startsiden
  2. Tv, film og radio
  3. Tv og bestillingstjenester

Tv og bestillingstjenester

Veileder: innhenting av politiattest etter kringkastingsloven

Illustrasjonsbilde: En kvinne filmes i et bibliotek, på bildet ligger en tekst som sier: Veileder innhenting av politiattest etter kringkastingsloven

Dette er en veileder for innhenting av politiattest (barneomsorgsattest) etter kringkastingsloven § 2-18.

Medietilsynet har utarbeidet denne veilederen for at det skal være lettere for kringkastere, tilbydere av audiovisuelle bestillingstjenester og produksjonsforetak å vurdere i hvilke tilfeller det etter kringkastingsloven § 2-18 skal innhentes politiattest i samsvar med politiregisterloven § 39 (barneomsorgsattest).

Veilederen er utarbeidet og sist revidert mai 2024.

Kringkastingsloven § 2-18. Politiattest

«Kringkastere og tilbydere av audiovisuelle bestillingstjenester skal kreve at personell med arbeidsoppgaver som innebærer regelmessig kontakt med mindreårige, må legge frem politiattest i samsvar med politiregisterloven § 39 ved tilbud om stilling eller kontrakt.

Det samme gjelder for personell i produksjonsforetak som produserer programmer bestilt av en kringkaster eller tilbyder av audiovisuelle bestillingstjenester.

Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om fremleggelse av politiattest» 

Merk: per 1. mai 2024 er det ikke gitt forskrift med nærmere regler om fremleggelse av politiattest.

Bestemmelsens formål

Bestemmelsen om politiattest kom inn i kringkastingsloven i 2012. Formålet med bestemmelsen er å forebygge seksuelle overgrep mot barn og sikre at foreldre og foresatte har tillit til at barn og mindreårige blir overlatt til skikkede personer ved programproduksjoner.

Bestemmelsens formål er et viktig tolkningsmoment når man skal vurdere i hvilke tilfeller det skal innhentes politiattest etter bestemmelsen. Samtidig er det viktig å huske på at krav om å fremlegge politiattest er et inngripende tiltak overfor den enkelte. Politiattest kan bare utstedes dersom den har hjemmel i lov eller i forskrift gitt i medhold av lov , og legalitetsprinsippet setter skranker for hvor utvidende man kan tolke bestemmelsen.

Det er viktig å understreke at politiattest kun skal være ett av flere virkemidler for å beskytte mindreårige mot overgrep. Eksempler på andre virkemidler kan være at noen får særlig ansvar for barnet (barneansvarlig eller foresatte), at det gjøres en risikovurdering og iverksettes tiltak deretter, og at barna gjøres kjent med sine rettigheter.

Hvem bestemmelsen gjelder for

Bestemmelsen gjelder for kringkastere og tilbydere av audiovisuelle bestillingstjenester. I tillegg gjelder den for produksjonsforetak som produserer programmer bestilt av en kringkaster eller tilbyder av audiovisuelle bestillingstjenester.

Produksjonsforetak har dermed en tilsvarende rett og plikt til å kreve fremlagt politiattest som kringkastere og tilbydere av audiovisuelle bestillingstjenester. Forutsetningen er at programmet er bestilt av en kringkaster eller tilbyder av audiovisuelle bestillingstjenester. 

For produksjonsforetak

Krav om at programmet er «bestilt» av en kringkaster eller tilbyder av audiovisuell bestillingstjeneste

Ordet «bestilt» tilsier etter Medietilsynets vurdering at det må foreligge en viss grad av eksklusivitet i avtalen om en produksjon. For eksempel må det som hovedregel kunne forventes at produksjonen har første gangs visning på plattformen. Innkjøpte programmer som tidligere har vært vist på andre plattformer vil vanligvis ikke kunne anses som «bestilt».

På den andre siden kan det ikke kreves at det er inngått en bindende kontrakt om kjøp av produksjonen fra en kringkaster eller audiovisuell bestillingstjeneste før det skal innhentes politiattest. Det kan heller ikke stilles et krav om at produksjonen er initiert av kringkasteren eller den audiovisuelle bestillingstjenesten. Produksjonen eller ideen kan for eksempel være solgt inn av produksjonsselskapet. I slike tilfeller bør det imidlertid foreligge en form for tilsagn, forpliktelse eller hel eller delvis finansiering fra kringkasteren eller den audiovisuelle bestillingstjenesten.

I noen tilfeller kan et produksjonsselskap ha produsert eller startet planleggingen eller produksjonen av et program eller en serie før dette er bestilt av en kringkaster eller audiovisuell bestillingstjeneste, men hvor målet er å selge inn produksjonen til disse. I disse tilfellene kan det oppstå noen vanskelige grensedragninger for om det er snakk om bestilte programmer eller ikke. Et moment i vurderingen vil her være om kringkaster eller den audiovisuelle bestillingstjenesten har kunnet påvirke produksjonen.

Tilfeller der hele programmet eller serien er ferdigprodusert uten at produksjonsselskapet har vært i noen form for dialog med en kringkaster eller audiovisuell bestillingstjeneste i forbindelse med produksjonen, vil ikke omfattes av bestemmelsens ordlyd. I de tilfeller der produksjonsselskapet har produsert en pilot for et program eller en serie, vil plikten til å innhente politiattest inntreffe på tidligste tidspunkt av følgende alternativer der produksjonsselskapet har:

  • opprettet en forpliktende dialog med tjenestetilbyder,
  • fått tilsagn eller annen form for forpliktelse om bestilling fra tjenestetilbyder,
  • mottatt finansiering (helt eller delvis) fra tjenestetilbyder, eller
  • inngått muntlig eller skriftlig avtale med tjenestetilbyder om bestilling av programmet/serien.

Det gjelder egne regler for barn som arbeidstakere i arbeidsmiljøloven. For barn under 15 år eller som går på ungdomsskolen skal det blant annet innhentes forhåndssamtykke fra Arbeidstilsynet. Du kan lese mer om barn og unge i arbeid på Arbeidstilsynet sine nettsider

I hvilke tilfeller skal det innhentes politiattest?

Politiattest skal kreves fremlagt av personell med arbeidsoppgaver som innebærer regelmessig kontakt med mindreårige. 

Hvilket personell omfattes av plikten?

Hvilket personell det skal innhentes politiattest fra, må avgjøres konkret i den enkelte sak. Ordet personell skal tolkes vidt. Det avgjørende er om det i arbeidsforholdet kan oppstå situasjoner hvor overgrep kan finne sted. Et moment i vurderingen er om arbeidsoppgavene og den regelmessige kontakten fører til et ansvars- og tillitsforhold til barnet. Se side 90 i Prop. 9 L (2012–2013), "Endringer i kringkastingsloven, åndsverkloven og film- og videogramlova" for mer informasjon.

Plikten gjelder for personer som har arbeidsoppgaver som innebærer regelmessig kontakt med mindreårige både før, under og/eller etter opptak, inkludert i casting-prosessen.

Kravet til regelmessig kontakt innebærer at personer som jevnlig eller over et visst tidsrom omgås mindreårige, for eksempel i forbindelse med programproduksjoner, skal fremlegge politiattest. «Jevnlig» eller «over et visst tidsrom» er alternative momenter og trenger ikke begge være til stede for at krav til politiattest oppstår. Se side 90 i Prop. 9 L (2012–2013), "Endringer i kringkastingsloven, åndsverkloven og film- og videogramlova" for mer informasjon.

Når det gjelder vilkåret om kontakt over et «visst tidsrom», betyr det at det ikke er nok å komme i kontakt med barnet én gang over et kort tidsrom. Dersom arbeidsoppgavene innebærer samarbeid/kontakt med barn over et lengre tidsrom, for eksempel en hel dag, vil det på den andre siden være naturlig å vurdere at kravet om regelmessig kontakt er oppfylt. Det er ikke et krav om at personen med sikkerhet skal være i kontakt med barnet over et visst tidsrom. I vurderingen av lengden på kontakten med barnet, må det legges stor vekt på om det kan oppstå situasjoner hvor overgrep kan skje. Et moment i vurderingen er hvilke arbeidsoppgaver personen skal ha. Innebærer arbeidsoppgavene at personen og den mindreårige opptrer sammen i intime situasjoner, taler dette for at politiattest skal innhentes. Eksempler på situasjoner som vurderes som intime er: bading, følge på toalett, overnatting, skifte av klær/kostymer mv.

Vilkåret om «jevnlig» kontakt er ofte oppfylt selv om personen jobber mer sporadisk med barna, så lenge dette pågår over lengre tid. Eksempler kan være teknikere i barne-tv eller en tv-serie. Personer som er fast ansatte eller innleid over en lengre periode på produksjoner der barn deltar, som programledere, faste sminkører, ansatte med ansvar for å instruere/passe barn, o.l., oppfyller vanligvis kravet om jevnlig kontakt.

Listen under viser eksempler på personell som det vanligvis skal innhentes politiattest fra når de har arbeidsoppgaver som innebærer regelmessig kontakt med mindreårige. Oversikten er ikke uttømmende, og kun ment som eksempler på personell som vanligvis er omfattet. Det vil alltid være en konkret vurdering for hver enkelt person hvorvidt det skal innhentes politiattest. 

Personell det normalt skal innhentes politiattest fra

Personer som normalt omfattes av bestemmelsen er blant annet:

Faste og midlertidig ansatte, eksempelvis:

  • Personer med oppgaver som innebærer å passe på (barneansvarlig) eller instruere barn under produksjoner
  • Personer som skal ha kontakt med barn i produksjoner, for eksempel castingansvarlig, produsent, regissør, filmfotograf, innspillingsleder, koreografer, regiassistenter, sminkører, kostymeansvarlig, tekniker mv.

Selvstendige oppdragstakere/frilansere og annet personell med direkte kontraktsforhold, eksempelvis:

  • Skuespillere, programledere mv.
  • Deltakere i programkonsepter og produksjoner
  • Sjåfører med fast avtale om kjøring av barn alene ifm. produksjoner

Personell det normalt ikke skal innhentes politiattest fra

Personer som normalt ikke omfattes av bestemmelsen er blant annet:

  • Utleier av lokaler mv.
  • Personer som jobber med catering uten øvrig tilknytning til produksjonen
  • Ansatte på hotell eller andre midlertidige overnattingssteder
  • Vanlige taxisjåfører som ikke er ansatt av produksjonsselskapet/kringkasteren/tjenestetilbyderen mv.

Særlig om deltakere i programproduksjoner

Personell kan omfatte deltakere i programproduksjoner dersom disse har arbeidsoppgaver som innebærer regelmessig kontakt med mindreårige. En forutsetning er at det foreligger en deltakerkontrakt eller oppdragsavtale mellom partene. Det har ikke betydning om deltakeren får betalt eller ikke. Kravet om at man skal ha arbeidsoppgaver som innebærer regelmessig kontakt (jevnlig eller over et visst tidsrom) med mindreårige, innebærer imidlertid at det må foretas en avgrensning av hva slags deltakere som omfattes.

For eksempel vil det normalt ikke kreves at alle deltakere i et talentprogram skal fremlegge politiattest kun fordi de sitter i et felles venterom eller annen offentlig sone sammen med mindreårige. Her må man iverksette andre tiltak for at mindreåriges sikkerhet blir ivaretatt, for eksempel ved at barna er i følge med en foresatt eller blir ivaretatt av en produksjonsmedarbeider som har dette som oppgave. For produksjonsmedarbeideren vil det da være et krav om å fremlegge politiattest.

Dersom oppgaven tilsier at deltakeren skal befinne seg alene med barnet over et lengre tidsrom eller i særlig intime situasjoner, taler dette imidlertid for at politiattest skal innhentes. Et eksempel kan være dersom barnet og den andre deltakeren skal jobbe sammen alene om en oppgave.

Personell som er leid inn via byrå og vikarer

Også personer som er leid inn via et annet firma eller vikarbyrå kan anses som personell, så lenge det foreligger et kontraktsforhold mellom firmaet og for eksempel produksjonsselskapet. Det avgjørende for om det skal kreves fremlagt politiattest for personer ansatt gjennom et annet firma, vil være om disse personene skal ha arbeidsoppgaver som innebærer regelmessig kontakt med mindreårige. Merk at det er kringkasteren, tilbyderen eller produksjonsforetaket som skal og kan innhente politiattest, og ikke det aktuelle firmaet eller vikarbyrået.

I visse tilfeller kan man bli nødt til å leie inn en person/vikar på kort varsel, for eksempel ved sykdom. Plikten til å innhente politiattest oppstår ved tilbud om kontrakt. Bestemmelsen i § 2-18 åpner ikke for å fravike tidspunktet for innhenting av politiattest. Dersom man må leie inn en person på kort varsel og ikke har hatt tid til å fremskaffe politiattest, kan denne personen derfor ikke ha oppgaver som innebærer regelmessig kontakt med barn før politiattest er innhentet.

Er du fortsatt i tvil om det skal innhentes politiattest?

Det avgjørende vil være om det i arbeidsforholdet oppstår situasjoner hvor overgrep kan finne sted. Spørsmål som kan være nyttig å stille seg i vurderingen er blant annet:

  • Skal personen være alene med barn? (f.eks. barneansvarlig, fast sjåfør osv.)
  • Vil vedkommende ha fysisk kontakt med barn? (Hjelpe med skifte av klær, sminke, instruksjon, osv.)
  • Skal personen tilbringe mye tid sammen med barnet i et uoversiktlig miljø?
  • Innebærer arbeidsoppgaven/kontakten at det kan skapes et tillitsforhold til barnet?

Dersom svaret er ja på noen av disse spørsmålene, taler dette for at politiattest skal innhentes.

På hvilket tidspunkt skal politiattest innhentes?

Politiattest skal kreves fremlagt ved tilbud om stilling. Det skal opplyses om adgangen til å kreve politiattest i forbindelse med utlysning av stillingen/oppdraget, eller i forbindelse med rekruttering av deltakere til produksjoner.

Det er personen som har fått tilbudet om stillingen eller kontrakten som selv skal be politiet om å utstede politiattest. Den aktuelle kringkasteren, tilbyderen eller produksjonsforetaket må skrive en bekreftelse på formål med søknad om politiattest. Bekreftelsen må legges ved søknaden om politiattesten. Skjema for dette finnes på politiets nettsider. Det er viktig at det fremgår av bekreftelsen hvilke oppgaver søker skal ha som medfører regelmessig kontakt med mindreårige.

Attesten kan kreves fremlagt for personer som har ansettelsesmyndighet til vedkommende stilling eller kompetanse til å inngå kontrakt med selvstendige oppdragstakere/frilansere. Som utgangspunkt skal attesten legges frem for den som har et direkte kontrakts- eller arbeidsforhold med den enkelte medarbeider.

Det kan ikke kreves ny politiattest senere hvis personen fortsatt har samme stilling eller verv. Det kan kreves ny politiattest hvis personen får ny stilling, eller hvis det har vært opphold i jobben eller vervet over tid. Dette gjelder også hvis arbeidsoppgavene endrer seg, men dette forutsetter at de endrede oppgavene medfører et nytt tilbud om stilling eller kontrakt. I disse tilfellene må det sendes ny bekreftelse på formålet med politiattesten til politiet. Bekreftelsen må sendes til personen som skal søke politiattest, som selv legger den ved søknaden.

Den som kan kreve politiattest etter kringkastingsloven § 2-18, kan også i noen tilfeller begjære fornyet vandelskontroll etter at politiattest er fremvist. Se politiregisterloven § 43 jf. politiregisterforskriften § 35-1 for mer informasjon om dette. Et eksempel er hvis en arbeidsgiver har fått en begrunnet mistanke om at en ansatt er eller har vært involvert i en straffesak av alvorlig karakter etter at vedkommende i forbindelse med ansettelsen fremla politiattest uten anmerkninger. En slik begjæring må fremsettes skriftlig. I motsetning til ved utstedelse av politiattest hvor politiattesten sendes til søker selv, vil opplysningene som eventuelt utleveres ved fornyet vandelskontroll utleveres direkte til arbeidsgiveren per post. Hvis det utleveres opplysninger, blir personen varslet om at det er utlevert opplysninger om denne til arbeidsgiveren.

Hva skal politiattesten inneholde?

En barneomsorgsattest (politiattest) etter politiregisterloven § 39 er avgrenset til straffbare handlinger som anses relevante i forholdet til formålet om å beskytte barn og unge - se kapittel 21.7 i Ot.prp.nr.108 (2008-2009). Attesten viser om personen for eksempel er siktet, tiltalt, har vedtatt forelegg eller er dømt for seksualforbrytelser, narkotikaforbrytelser eller volds- og ransforbrytelser. For en fullstendig oversikt se politiregisterloven § 39

Oppbevaring og lagring

Politiattesten skal oppbevares utilgjengelig for uvedkommende. Politiattesten kan bare oppbevares så lenge det er nødvendig for formålet med politiattesten, men ikke utover det tidspunktet vedkommende slutter i stillingen som ga grunnlaget for vandelskontroll. Politiattest som ikke lenger er nødvendig for formålet skal tilintetgjøres. Se politiregisterforskriften § 37-2.

Du kan lese mer om dette på Datatilsynet sine nettsider

Hva skjer dersom politiattesten inneholder anmerkninger?

Regelverket pålegger ikke tjenestetilbyderne, kringkasterne og produksjonsselskaper som omfattes av bestemmelsen noen forpliktelser dersom politiattesten inneholder anmerkninger. I disse tilfellene har lovgiver imidlertid lagt til grunn at vedkommende ikke vil tildeles arbeidsoppgaver som innebærer regelmessig kontakt med mindreårige.

Politiattest fra andre land

Det er bare norsk politiattest som skal fremlegges. Politiattest fra andre land kan ikke kreves fremlagt - se politiregisterloven § 36 jf. politiregisterforskriften § 28-2. Søkere kan heller ikke frivillig legge frem attest fra andre land. En norsk politiattest vil også vise utenlandske reaksjoner som er registrert i politiets registre.

Brudd på plikten til å innhente politiattest kan føre til sanksjoner

Medietilsynet fører tilsyn med bestemmelsen om politiattest i kringkastingsloven. Ved brudd på plikten til å innhente politiattest kan Medietilsynet ilegge kringkaster, tilbydere av audiovisuelle bestillingstjenester eller produksjonsforetak sanksjon i form av advarsel, gebyr og/eller tvangsmulkt. Se lov om kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester §§ 10-2 til 10-4 for mer informasjon om dette.

Har du spørsmål?

Har du fortsatt spørsmål eller synes noe er uklart så kan du kontakte