1. Startsiden
  2. Aktiviteter

Episode 3 – Innovasjon i norsk mediebransje

Den norske mediepodden – en podkast om aktuelle mediespørsmål. I episode 2 hører du (f.v.) Mari Velsand, Lars Erik Krogsrud, Kim Køste og Ivar Steen-Johnsen. Foto Medietilsynet

Den norske mediepodden er en podkast som tar opp aktuelle mediespørsmål i et bredt perspektiv. Podkasten lages av Medietilsynet, og retter seg både mot mediebransjen og mediebrukere.

For
Medieinteresserte, mediebrukere og mediebransje

Programleder for Den norske mediepodden er direktør Mari Velsand. Medietilsynet er statens forvaltningsorgan på mediefeltet og skal fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom å arbeide for mediemangfold og kritiske medieforståelsen i befolkningen.

Soundcloud Spotify iTunes (kommer)

Episode 3: Innovasjon i norsk mediebransje (12. juni 2019)
Deltakere: Aina Landsverk Hagen (forsker ved Oslo MET), Jens Barland (forsker ved NTNU), Ole Petter Pedersen (journalist og redaktør) og Mari Velsand (Medietilsynet).

Hva skal til for å lykkes med innovasjon – og skiller mediebransjen seg fra andre bransjer? Møt Aina Landsverk Hagen og Jens Barland – begge forskere som akkurat har gitt ut bøker om temaet, og Ole Petter Pedersen, nylig kåret til Årets fagpresseredaktør 2019. Til daglig er han redaktør for nettutgaven i Teknisk Ukeblad. 

Episode 2: Youtube og skjult reklame (4. juni 2019)
Deltakere: Ivar Steen-Johnsen (Nordic Screens), Kim Køste (influenser), Lars Erik Krogsrud (Medietilsynet) og Mari Velsand

Hvorfor er Youtube-formatet blitt så populært? Er det egentlig youtuberen eller annonsøren som snakker, og hvilke regler gjelder for reklame og produktplassering? Direktør Mari Velsand i Medietilsynet i samtale med influenser og youtuber Kim Køste, fagdirektør Ivar Steen Johnsen i Nordic Screens og rådgiver i Medietilsynet, Lars Erik Krogsrud.

Episode 1: Kritisk medieforståelse og falske nyheter (28. mai 2019)
Deltakere: Kristoffer Egeberg (Faktisk), Kristin Ruud (Seniornett Norge), Kristine Meek (Medietilsynet) og Mari Velsand

Hvordan står det til med nordmenns kritiske medieforståelse? Hvor gode er vi nordmenn til å orientere oss i det digitale medielandskapet? Klarer vi å avsløre falske nyheter og annen desinformasjon, og ser vi forskjellen på kommersielt og redaksjonelt innhold? Hva kan vi gjøre for å navigere tryggere når vi både konsumerer, produserer og deler innhold? Det diskuterer Mari Velsand og Kristine Meek fra Medietilsynet, Kristoffer Egeberg fra faktisk.no og Kristin Ruud fra Seniornett i denne første utgaven av Medietilsynets podkast – Den norske mediepodden.