februar 2023
Safer Internet Day 2023
07. feb. 2023 Hva innebærer et digitalt foreldreskap? Det ser vi nærmere på under Safer Internet Day 2023. Les mer om hvordan du kan delta og engasjere deg under #SID2023
Vi fortset debatten om tidleg mobilbruk og sosiale medium tysdag 7. februar
03. feb. 2023
Lokale radio- og tv-kanalar kan nå søke støtte til å lage lokale program
03. feb. 2023 Medietilsynet skal fordele fleire millionar kroner i støtte til lokalkringkastarar som skal lage lokale program. – Sidan lokalkringkastarane har avgrensa økonomi, sørger denne støtta for at lokale kringkastarar kan produsere program som det elles hadde vore vanskeleg å få laga, seier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Medietilsynet fordeler 4,6 millionar til forsking på medium og dataspel
01. feb. 2023 Hovudtyngda av prosjekta som får støtte, handlar om kritisk medieforståing og tar utgangspunkt i utfordringar knytte til dagens mediebruk. – Vi støttar blant anna prosjekt om personvern og bildedeling av barn, og korleis innhald laga med kunstig intelligens påverkar samfunnet og enkeltmenneske, seier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
januar 2023
Medietilsynet skal fordele 21,5 millionar til innovasjon i media
27. jan. 2023 Medietilsynet skal fordele 21,5 millionar kroner i innovasjonsstøtte i 2023, og opnar no for søknader. – Innovasjonsstøtta skal gjere det lettare å digitalisere og drive innovasjon, særleg for små, lokale nyheits- og aktualitetsmedium, seier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
TV 2 får advarsel for brudd på reklameregler under ski-sprint
25. jan. 2023 Medietilsynet har gitt TV 2 en advarsel etter at kanalen sendte reklame som gikk ut over seeropplevelsen under en verdenscup i langrennssprint. – Reklamesendingen førte til at seerne ikke fikk se hele sprinten i fullskjerm, sier direktør for juridisk og regulatorisk avdeling, Hanne Sekkelsten.
Medietilsynet og politiet mener: Ta nakenbildepraten for å forebygge
20. jan. 2023 Halvparten av jentene og hver femte gutt på 13–14 år er blitt spurt om å dele nakenbilder av seg selv. Vi voksne bør starte samtalen om digital bildedeling tidligere enn vi kanskje tror.
Medietilsynet støtter forslag om å åpne for politisk reklame på tv
20. jan. 2023 Medietilsynet støtter Ytringsfrihetskommisjonens forslag om å droppe forbudet for politisk reklame på tv. – Nordmenn bruker mindre tid på tv, og mer tid på digitale medier, der formidlingskraften er minst like sterk. Derfor er argumentene for et fortsatt reklameforbud på tv betydelig svekket, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Digitalt foreldremøte med Politiet og Medietilsynet
19. jan. 2023 Torsdag 19. januar klokken 19.00 arrangerer politiets nettpatrulje i samarbeid med Medietilsynet et digitalt foreldremøte. Tema blir «Delingskultur, voldsvideoer, seksuelt krenkende innhold og andre krenkelser på nett».
Unge jenter får mer mas om nakenbilder enn gutta - spør politiet om det du lurer på 19. januar!
13. jan. 2023
Halvparten av jentene på 13–14 år er blitt spurt om å dele nakenbilder på nett
11. jan. 2023 Nær halvparten av jentene i 13–14-årsalderen er blitt spurt om å sende nakenbilder av seg selv til andre, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. Fire av ti har mottatt nakenbilder fra andre.
Bli med på foreldremøte om nakenbilder med politiet og Medietilsynet 19. januar
06. jan. 2023
Nå settes aldersgrensene på kino av distributørene
02. jan. 2023 Fra 1. januar har distributørene selv ansvar for å sette aldersgrense på kinofilmer. Frem til nå har dette vært gjort av Medietilsynet. – Dette er en nødvendig modernisering av regelverket. Vi skal passe godt på slik at det blir like trygt som før å ta med ungene på kino, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Hold deg oppdatert på hva som skjer i Medie-Norge med Medietilsynets nyhetsbrev: 📰Abonner på nyhetsbrevet her