1. Startsiden

februar 2023

Safer Internet Day 2023

07. feb. 2023 Hva innebærer et digitalt foreldreskap? Det ser vi nærmere på under Safer Internet Day 2023. Les mer om hvordan du kan delta og engasjere deg under #SID2023

Når: 07.02.23

Hvor: Online og fysisk arrangement

Meld deg på
Medietilsynet skal fordele til saman over tjue millionar kroner til lokale radio- og tv-kanalar i løpet av 2023. Illustrasjonsfoto Ketil Blom / Medietilsynet.

Lokale radio- og tv-kanalar kan nå søke støtte til å lage lokale program

03. feb. 2023 Medietilsynet skal fordele fleire millionar kroner i støtte til lokalkringkastarar som skal lage lokale program. – Sidan lokalkringkastarane har avgrensa økonomi, sørger denne støtta for at lokale kringkastarar kan produsere program som det elles hadde vore vanskeleg å få laga, seier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

Støtta til medieforsking blir fordelt på ti forskingsprosjekt og sju masteroppgåver. Eitt av prosjekta får støtte frå regjeringa sin handlingsplan mot speleproblem. Foto Unsplash

Medietilsynet fordeler 4,6 millionar til forsking på medium og dataspel

01. feb. 2023 Hovudtyngda av prosjekta som får støtte, handlar om kritisk medieforståing og tar utgangspunkt i utfordringar knytte til dagens mediebruk. – Vi støttar blant anna prosjekt om personvern og bildedeling av barn, og korleis innhald laga med kunstig intelligens påverkar samfunnet og enkeltmenneske, seier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

Forskrifta for innovasjonsstøtte er revidert, slik at fleire medium i fagpressa frå 2023 får høve til å søke om støtte. Foto Ketil Blom / Medietilsynet

Medietilsynet skal fordele 21,5 millionar til innovasjon i media

27. jan. 2023 Medietilsynet skal fordele 21,5 millionar kroner i innovasjonsstøtte i 2023, og opnar no for søknader. – Innovasjonsstøtta skal gjere det lettare å digitalisere og drive innovasjon, særleg for små, lokale nyheits- og aktualitetsmedium, seier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

Det er ikke tillatt å plassere reklameinnslag i kortvarige øvelser, som langrennssprint, slik at seeropplevelsen forringes. Foto Shutterstock

TV 2 får advarsel for brudd på reklameregler under ski-sprint

25. jan. 2023 Medietilsynet har gitt TV 2 en advarsel etter at kanalen sendte reklame som gikk ut over seeropplevelsen under en verdenscup i langrennssprint. – Reklamesendingen førte til at seerne ikke fikk se hele sprinten i fullskjerm, sier direktør for juridisk og regulatorisk avdeling, Hanne Sekkelsten.

Illustrasjonsbilde nakenbilder. Foto 15 sekunder/Medietilsynet

Medietilsynet og politiet mener: Ta nakenbildepraten for å forebygge

20. jan. 2023 Halvparten av jentene og hver femte gutt på 13–14 år er blitt spurt om å dele nakenbilder av seg selv. Vi voksne bør starte samtalen om digital bildedeling tidligere enn vi kanskje tror.

Medietilsynet mener det bør være lov med politisk reklame på tv, slik det i dag er på sosiale medier. Foto Medietilsynet

Medietilsynet støtter forslag om å åpne for politisk reklame på tv

20. jan. 2023 Medietilsynet støtter Ytringsfrihetskommisjonens forslag om å droppe forbudet for politisk reklame på tv. – Nordmenn bruker mindre tid på tv, og mer tid på digitale medier, der formidlingskraften er minst like sterk. Derfor er argumentene for et fortsatt reklameforbud på tv betydelig svekket, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Digitalt foreldremøte med Politiet og Medietilsynet

19. jan. 2023 Torsdag 19. januar klokken 19.00 arrangerer politiets nettpatrulje i samarbeid med Medietilsynet et digitalt foreldremøte. Tema blir «Delingskultur, voldsvideoer, seksuelt krenkende innhold og andre krenkelser på nett».

Når: 19.01.23

Hvor: Online

Meld deg på
Flere jenter får og blir spurt om nakenbilder av ukjente, mens guttene oftest får bilder og forespørsler fra noen de kjenner, ifølge Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. Foto 15 sekunder / Medietilsynet.

Halvparten av jentene på 13–14 år er blitt spurt om å dele nakenbilder på nett

11. jan. 2023 Nær halvparten av jentene i 13–14-årsalderen er blitt spurt om å sende nakenbilder av seg selv til andre, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. Fire av ti har mottatt nakenbilder fra andre.

Distributørene for kinofilm setter nå aldersgrenser på filmer før de vises på kino, på samme måte som for eksempel TV 2 og NRK gjør for tv-program. Foto Medietilsynet

Nå settes aldersgrensene på kino av distributørene

02. jan. 2023 Fra 1. januar har distributørene selv ansvar for å sette aldersgrense på kinofilmer. Frem til nå har dette vært gjort av Medietilsynet. – Dette er en nødvendig modernisering av regelverket. Vi skal passe godt på slik at det blir like trygt som før å ta med ungene på kino, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.