1. Startsiden
  2. Nyheter
  3. Nyhetssaker

Nyhetssaker

Medietilsynet følger opp tiltak for en tryggere digital oppvekst

Medietilsynet var blant deltakerne da Barneombudet nylig samlet en rekke aktører for å diskutere barn og unges digitale hverdag. – Siden tilsvarende møte i fjor, har vi blant annet utviklet nye undervisningsopplegg og samtaleverktøy for barn og foreldre. Og ikke minst har vi arbeidet med en ny nasjonal strategi for trygg digital oppvekst, som regjeringen presenterer fredag 3. september, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

I februar 2020 var Medietilsynet en av 35 aktører som i regi av Barneombudet signerte en felles erklæring om å gjennomføre tiltak for å trygge barns digitale hverdag.

I tillegg til å forplikte seg til å gjennomføre tre konkrete tiltak, har Medietilsynet vært en pådriver for å få på plass en nasjonal strategi på barn og medier-feltet. Medietilsynet har utviklet den nye strategien for trygg digital oppvekst på oppdrag fra Barne- og familiedepartementet, og strategien presenteres av regjeringen i morgen fredag, 3. september.

Medietilsynet har gjennomført tre tiltak for tryggere digital oppvekst

Ett av tiltakene Medietilsynet forpliktet seg til, var å gjennomføre en ny barn og medier-undersøkelse. Det ble gjort i 2020, der tusenvis av barn og foreldre fra hele landet gjennom sine svar bidro med oppdatert kunnskap både om positive sider og utfordringer i de unges digitale hverdag. Medietilsynet har brukt innsikten i arbeidet med å utvikle nye undervisningsopplegg for skolen, foreldreveiledninger og som grunnlag for arbeidet med en ny nasjonal strategi for trygg digital oppvekst, som regjeringen presenterer kommende fredag.

Det nye undervisningsopplegget Medietilsynet har utviklet, handler om algoritmer, bildemanipulering og kildekritikk, og kan brukes både i ungdomsskolen og i videregående skole. For de yngste barna har Medietilsynet laget et dataspill, som skal gjøre det enklere for foreldre og barn å snakke om livet på nett. I spillet «Stjernekolonien» møter spillerne forskjellige figurer, og kan gjennom dem ta del i både de positive opplevelsene, utfordringene og dilemmaene som preger den digitale hverdagen.

  Abonner på nyheter (RSS)