1. Startsiden
  2. Nyheter
  3. Arrangement

Slik skal teknologigigantene temmes


Bilde med mørk blå bakgrunn og teksten: "Slik skal techgigantene temmes – 14. august klokken 10.00 i Arendal". Til høyre vises logoene og navnene til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), Datatilsynet, Forbrukertilsynet og Medietilsynet. Til venstre skimtes en digital grafikk med en hånd og teknologiske elementer.

Nye EU-regler stiller strengere krav til de store globale plattformene, og skal bidra til økt sikkerhet på nett. Hva betyr dette for brukerne - og hvordan skal tilsynene håndheve det nye regelverket?

Sted
S/S Solrik
Tid
Pris
Gratis

Globale teknologigiganter har enorm makt til å påvirke hva slags innhold du ser på nett. Nå har EU innført et nytt regelverk for å styrke dine rettigheter på sosiale medier og på andre nettjenester. Digital Services Act (DSA) blir snart en del av norsk lov og skal øke kravene til selskapene for å beskytte brukernes rettigheter på nett, med særlig vekt på barn og unge. Teknologigigantene får blant annet nye krav om å sikre personvern, forbrukerrettigheter, hindre manipulasjon og styrke ytringsfriheten. Det blir enklere å varsle om ulovlig innhold, og det blir enklere å klage hvis innleggene dine slettes eller kontoen din gjøres utilgjengelig.

I Norge har Nkom fått ansvaret for å håndheve DSA, sammen med Datatilsynet, Forbrukertilsynet og Medietilsynet. Hvordan vil DSA styrke dine rettigheter og redusere samfunnsrisikoer i Norge? Helt konkret: Hva gjør du hvis et bilde av deg deles ulovlig på sosiale medier eller hvis kontoen din blir hacket? Hvordan verne barn og unge mot skadelig innhold og design, og sørge for at forbudet mot atferdsbasert markedsføring mot barn blir overholdt? Hva kan vi gjøre for å motvirke valgmanipulasjon i Norge?

DSA er EUs svar på flere av utfordringene med sosiale medier og teknologigantenes kontroll over mange av de digitale tjenestene. Kom og hør direktørene i de fire tilsynene som får ansvar for å håndheve det nye regelverket, fortelle om endringene som kommer, og hva de betyr for oss som brukere.

Arrangementet strømmes ikke. 

Medvirkende

  • Line Coll - direktør, Datatilsynet
  • Bente Øverli - direktør, Forbrukertilsynet
  • Mari Velsand - direktør, Medietilsynet
  • John-Eivind Velure - direktør, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
  • Lars Edvard Storjord - seniorrådgiver, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

Ordstyrer

  • Stian Barsnes-Simonsen - Kommunikasjonssjef, Medietilsynet

Arrangører

  • Datatilsynet
  • Forbrukertilsynet
  • Medietilsynet
  • Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom)