Dataspill
Skaper samhold gjennom gaming
William Rømma (14) bruker gaming til å samle folk og spre spilleglede. På eFiKS Gaming i Stjørdal sørger han for at ingen sitter alene, og nå er han finalist til Ibelinprisen for innsatsen sin.
Ibelinprisen deles ut av Medietilsynet og løfter frem unge som gjør en forskjell i spillverdenen. Prisen hedrer dem som bidrar til mer enn konkurranse og prestasjon, og som skaper trygge, positive og inkluderende fellesskap gjennom spill.
Blant årets finalister finner vi ungdommer som bruker sin egen spilleglede til å inspirere og inkludere, både på og utenfor skjermen. William er en av dem. Han vet hvordan det føles å sitte alene, og bruker nå sine egne erfaringer til å se og løfte andre.
– Jeg bruker erfaringen min fra å være engstelig og alene til å skjønne hvordan folk har det, forteller William.
Uredd og kreativ
Gaming har vært en viktig del av livet hans så lenge han kan huske, og har blitt en hobby som både gir ham glede og en følelse av å tilhøre et fellesskap.
– Gaming er gøy å holde på med, og jeg kan være med vennene mine selv om vi ikke er på samme sted, sier han.
På fritidsklubben eFiKS Gaming har William blitt en av ildsjelene. Han arrangerer spillkvelder og sosiale aktiviteter, og er kjent for å være både kreativ og uredd. Under SommerÅpent i Stjørdal stilte han i egenlaget Fortnite-maske og drakt for å reklamere for klubben.
Da han fikk vite at han var nominert til Ibelinprisen, ble han både overrasket og stolt.
– Da jeg fikk mailen, ble jeg helt satt ut. Jeg trodde aldri jeg skulle komme så langt. Det betyr mye, forteller han.
Et forbilde for andre
Klubbleder Guttorm Tysdal beskriver William som et forbilde for mange.
– William er alt det vi ser etter i en frivillig ungdom. Han er inkluderende, et ja-menneske, og så har han en uredd måte å være på. Det å tørre å gjøre noe som ikke alle andre gjør, det mener jeg er ekte mot.
Gjennom engasjementet sitt har William bidratt til å gjøre eFiKS Gaming til et tryggere og mer inkluderende sted for alle. Uansett alder, bakgrunn eller ferdighetsnivå.