1. Startsiden
  2. Digitale medier
  3. Kritisk medieforståelse

Kritisk medieforståelse

Hvor mye deler du? Personvern på nett

Informasjonen du deler via apper og digitale tjenester samles inn og brukes til å sende deg målrettet reklame. Det er en god idé å begrense deling av personlige data på nett.

Selskaper lagrer informasjon om deg og lager profiler

Basert på informasjonen du har gitt fra deg, hvor du befinner deg, hvilke apper vi bruker og nettsider vi besøker, kan selskaper lage detaljerte profiler som gjør det mulig for selskapene å påvirke oss når vi er mest mottakelige.

Vi bygger oss opp en lang digital hale av selskaper, tjenester og apper som "følger" oss rundt, observerer det vi gjør og gjenbruker informasjonen i markedsføring.

Ta en digital ryddejobb innimellom

Medietilsynet oppfordrer deg til å se nærmere på din private datasikkerhet- og deling, og bruke litt tid i oktober på å rydde opp i både personverninnstillinger og gamler apper og kontoer. 

Organisasjoner og myndigheter jobber hele tiden, både nasjonalt og internasjonalt, for å skape bedre rettigheter for deg som nettbruker. Likevel er det noen ting du kan gjøre for å redusere den digitale halen din:

Tips til å redusere din digitale hale

Vær bevisst på at informasjon samles inn om deg, og at den brukes til å manipulere deg.

Tenk over hva du deler om deg selv, og vær ekstra forsiktig før du deler noe om andre. Spør alltid om lov!

Sjekk personverninnstillingene på mobil og pc, og på appene og tjenestene du bruker.

Slett kontoer og apper du ikke bruker.

Sammen med fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet har vi laget to informasjonsfilmer for å forklare hvordan personverndeling skaper en digital hale, og hvordan selskaper bruker denne informasjonen til å selge deg varer eller påvirke deg på andre måter. 

 

Filmene er laget med finansering fra EUs CEF-program. 

Eu logo samfinansiert.png