Brukerinntekter

Slik fastsettes avisens brukerinntekter for beregning av tilskudd etter produksjonstilskuddsforskriftens § 12, andre ledd nr. 8

  1. Avisens brukerinntekter består av inntekter fra salg av avisen i løssalg, abonnement og som digital tilgang.

  2. Inntektene skal periodiseres slik at det er inntekter fra salg av aviser for levering i fjor som rapporteres. Et eksempel: Det ble solgt et årsabonnement i november i fjor. En sjettedel av abonnementsprisen skal legges til fjorårets brukerinntekter. De resterende inntektene fra salget av årsabonnementet skal legges til inneværende års brukerinntekter.

  3. Inntekter fra salg av aviser i løssalg er lik samtlige inntekter fra aviser solgt som enkelteksemplarer på papir eller digitalt i fjor.

  4. nntekter fra salg av aviser i abonnement er lik fjorårets periodiserte inntekter fra alle abonnementsprodukter. Det skilles ikke mellom ulike abonnementstyper. Rabatterte abonnementer regnes med den rabatterte abonnementsprisen. Inntekter fra salg av abonnementer til aviser som kommer i versjonerte utgaver likebehandles med abonnementsinntekter til aviser som ikke er versjonerte.

    Dersom noen av avisens abonnenter har betalt ekstra for å få tilgang til flere titler, skal hele den ekstra innbetalingen trekkes fra brukerinntektene til avisen som abonnentene i utgangspunktet har et kundeforhold med. Som ekstra innbetaling regnes differansen mellom prisen for å få tilgang til flere titler og prisen på ett fullpris abonnement likt det abonnenten opprinnelig hadde.

  5. Inntekter fra salg av digitale tilganger er lik fjorårets periodiserte inntekter fra salg av digitale tilganger.

  6. Følgende regnes ikke som brukerinntekter: Salgsinntekter der avisa følger med som en del av et annet produkt, som for eksempel konsertbilletter. Inntekter fra salg av aviseksemplarer for gratis utdeling i forbindelse med enkeltstående arrangementer og hendelser som festivaler, markedsdager, julefeiring, osv. Gaver, donasjoner, frivillig pressestøtte, o.l. Listen er ikke uttømmende, og består av eksempler Medietilsynet er gjort kjent med.

Nærmere om inntekter fra bundlede produkter:

Ekstrainntekten fra bundlede produkter skal ikke medregnes til avisens brukerinntekter. Medieklagenemnda har slått fast at inntekter fra salg eller videreformidling av en annen avis’ redaksjonelle innhold ikke kan regnes som «mediets brukerinntekter» i forskriftens forstand.

Dette innebærer enkeltmediers inntekter fra salg av bundlede produkter som eksempelvis «+Alt»-modellen som Amedia tilbyr, ikke kan medregnes som «mediets brukerinntekter» i beregningsgrunnlaget for produksjonstilskuddets størrelse.