januar 2023
Medietilsynet skal fordele 21,5 millionar til innovasjon i media
27. jan. 2023 Medietilsynet skal fordele 21,5 millionar kroner i innovasjonsstøtte i 2023, og opnar no for søknader. – Innovasjonsstøtta skal gjere det lettare å digitalisere og drive innovasjon, særleg for små, lokale nyheits- og aktualitetsmedium, seier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
TV 2 får advarsel for brudd på reklameregler under ski-sprint
25. jan. 2023 Medietilsynet har gitt TV 2 en advarsel etter at kanalen sendte reklame som gikk ut over seeropplevelsen under en verdenscup i langrennssprint. – Reklamesendingen førte til at seerne ikke fikk se hele sprinten i fullskjerm, sier direktør for juridisk og regulatorisk avdeling, Hanne Sekkelsten.
Medietilsynet og politiet mener: Ta nakenbildepraten for å forebygge
20. jan. 2023 Halvparten av jentene og hver femte gutt på 13–14 år er blitt spurt om å dele nakenbilder av seg selv. Vi voksne bør starte samtalen om digital bildedeling tidligere enn vi kanskje tror.
Medietilsynet støtter forslag om å åpne for politisk reklame på tv
20. jan. 2023 Medietilsynet støtter Ytringsfrihetskommisjonens forslag om å droppe forbudet for politisk reklame på tv. – Nordmenn bruker mindre tid på tv, og mer tid på digitale medier, der formidlingskraften er minst like sterk. Derfor er argumentene for et fortsatt reklameforbud på tv betydelig svekket, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Halvparten av jentene på 13–14 år er blitt spurt om å dele nakenbilder på nett
11. jan. 2023 Nær halvparten av jentene i 13–14-årsalderen er blitt spurt om å sende nakenbilder av seg selv til andre, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. Fire av ti har mottatt nakenbilder fra andre.
Nå settes aldersgrensene på kino av distributørene
02. jan. 2023 Fra 1. januar har distributørene selv ansvar for å sette aldersgrense på kinofilmer. Frem til nå har dette vært gjort av Medietilsynet. – Dette er en nødvendig modernisering av regelverket. Vi skal passe godt på slik at det blir like trygt som før å ta med ungene på kino, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Kino-opplevelsen skal fortsatt være trygg
02. jan. 2023 Fra nyttår overtar filmdistributørene ansvaret for å sette aldersgrenser på filmer som vises på kino i Norge. Men vi i Medietilsynet lover å fortsette å passe godt på, slik at det skal være like trygt som før å ta med ungene på kino.
desember 2022
VGTV får åtvaring for brot på reklame-reglane i Harm & Hegseth
21. des. 2022 VGTV får åtvaring av Medietilsynet for å ha gitt logoar på studiointeriør ei unødig framståande rolle, og for at produktplasseringa ikkje var tydeleg nok merka i programmet «Harm & Hegseth».
Ingen brot på reklamereglane i sendingane under fotball-VM
20. des. 2022 Medietilsynet fann ingen brot på reklame- og sponsereglane under sendingane i fotball-VM. Sendingane blei også teksta direkte i tråd med krava som blir stilt til universell utforming
Medietilsynet støttar regjeringas forslag om at strøymetenestene må investere i norsk innhald
19. des. 2022 Dersom regelen om at strøymetenestene må investere i norske filmar og seriar, anten direkte eller gjennom bidrag til Filmfondet, blir vedtatt, får Medietilsynet oppgåvene med å handheve plikta til medfinansiering og å føre tilsyn.
Medietilsynet har fordelt 39 millionar kroner i støtte til samiske aviser
16. des. 2022 Dei fire avisene Ávvir, Ságat, Snåsningen og NordSalten Avis får til saman om lag 39 millionar kroner i støtte i 2022. – Støtta bidrar til å gjere dei samiske skriftspråka meir synlege. Desse avisene speler ei viktig rolle for den samiske språkutviklinga, seier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør i juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Mediabearráigeahčču lea juolludan 39 miljovnna doarjjan sámi aviissaide
16. des. 2022 Dat njeallje aviissa Ávvir, Ságat, Snåsningen ja NordSalten Avis ožžot oktiibuot sullii 39 miljovnna ruvnno doarjjan 2022:s. – Doarjja dahká sámegiela čállingielaid eanet oainnusin. Dain aviissain lea dehálaš rolla sámi giellaovdáneamis, dadjá Hanne Nistad Sekkelsten, Mediabearráigeahču juridihkalaš ja regulatoralaš ossodaga jođiheaddji.
Discovery får åtvaring etter eksponering av matbutikken Joker i 71 grader nord
15. des. 2022 Medietilsynet gir åtvaring til Discovery etter at matbutikken Joker blir eksponert unødig mykje i ein episode av 71 grader nord – Norges tøffeste kjendis.
Fire av ti 13–14-åringar får porno-reklame på nett
14. des. 2022 Nesten fire av ti 13–14-åringar får reklame for porno på nett, viser Medietilsynets undersøking Barn og medier 2022. Mange seier at dei har fått reklamen via Google og TikTok. – Vi forventar at dei globale plattformene iverkset strengare tiltak for å få stansa pornoreklame retta mot barn, som også i dei fleste tilfelle er ulovleg etter norsk lov, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Nye regler for avisenes største direkte mediestøtteordning er vedtatt
09. des. 2022 De nye reglene for å motta produksjonstilskudd, som Kultur- og likestillingsdepartementet har vedtatt i dag, skal gjøre regelverket tydeligere, mer moderne og inkludere de minste lokalavisene. – Det nye regelverket er bedre tilpasset den digitale utviklingen, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Hold deg oppdatert på hva som skjer i Medie-Norge med Medietilsynets nyhetsbrev: 📰Abonner på nyhetsbrevet her