Nyhetssaker
Tre av fire vil ha alderskontroll i sosiale medier

Et klart flertall ønsker elektronisk alderskontroll i sosiale medier, ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet. Flertallet mener også at dagens aldersgrense bør økes, og at staten bør ha ansvaret for å fastsette aldersgrensen.
– Svarene kan reflektere en økende bevissthet rundt at barn og unge eksponeres for både skadelig innhold, atferd og design i sosiale medier. Dette gjør nok at mange ser behov for økt regulering, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Dagens aldersgrense overholdes ikke, selv om mange foreldre er klar over den
I dag er aldersgrensen 13 år for å kunne opprette egen bruker på tjenester som Facebook, Snapchat, Instagram og TikTok, uten tillatelse fra foreldrene. Denne aldersgrensen går fram av personvernlovgivningen, fordi det ikke er tillatt å samle inn eller bruke personopplysninger fra yngre barn, uten foreldresamtykke. Seks av ti foreldre sier at de er klar over aldersgrensen på 13 år, kommer det fram i en ny undersøkelse fra Medietilsynet om aldersgrenser og alderskontroll i sosiale medier. Likevel er sju av ti norske 9-12-åringer på sosiale medier, ifølge Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
En vanlig grunn til at foreldre gir barna tilgang til sosiale medier før de er gamle nok, er frykt for at de skal falle utenfor sosialt, viser den kvalitative rapporten «Alle andre får lov» fra Medietilsynet. Denne rapporten bygger på intervjuer med foreldre som har latt barna sine få opprette bruker på Snapchat før de er gamle nok.
Flertall for høyere aldersgrense
Regjeringen har uttrykt ønske om å heve dagens aldersgrense i sosiale medier til 15 år. Medietilsynets nye undersøkelse viser at regjeringen har støtte i befolkningen for økt aldersgrense: Seks av ti mener den bør være 15 år eller mer. Blant foreldre med barn under 18 år, svarer 33 prosent at aldersgrensen bør være 16 år, 20 prosent støtter en grense på 15 år, mens 10 prosent svarer 18 år. Kun 12 prosent mener at aldersgrensen bør være 13 år, som i dag.
Nær seks av ti foreldre mener at ansvaret for å sette aldersgrenser for sosiale medier, bør ligge hos staten. Andelen er noe lavere i befolkningen generelt, men også her mener over halvparten at dette er en statlig oppgave. Omtrent to av ti foreldre mener at ansvaret bør ligge hos plattformene som tilbyr disse tjenestene, og en like stor andel synes det bør være opp til foreldrene.
– Tallene viser et klart ønske fra foreldre om at staten skal ta et tydelig ansvar når det gjelder aldersregulering i sosiale medier, sier Velsand.
Ønske om elektronisk alderskontroll
Velsand påpeker at det i dag er lett å omgå aldersgrensen i sosiale medier, ved å oppgi at man er eldre enn sin egentlige alder. Dermed er det også vanskelig å hindre at barn og unge får tilgang til innhold som ikke er egnet for dem. Tre av fire ønsker at det skal innføres en form for elektronisk alderskontroll i sosiale medier, viser Medietilsynets nye undersøkelse om aldersgrenser og alderskontroll i sosiale medier.
– Aldersverifisering vil sikre at aldersgrensen kan håndheves, og kan gjøre det enklere for både foreldre og barn å navigere i dette landskapet, sier Mari Velsand.
Medietilsynets undersøkelse om aldersgrenser og alderskontroll:
- 43 prosent vet at aldersgrensen for å ha egen bruker i sosiale medier, er 13 år. Tilsvarende tall for de som har barn under 18 år, er 59 prosent.
- 69 prosent mener at aldersgrensen i sosiale medier bør være høyere enn i dag (13 år). 53 prosent mener at staten bør ha ansvar for å sette aldersgrenser i sosiale medier, 19 prosent mener at det bør gjøres av plattformene som leverer tjenestene, mens 25 prosent mener det bør være foreldrenes ansvar. Tilsvarende tall for de som har barn under 18 år, er 58 prosent (staten), 19 prosent (plattformene) og 21 prosent (foreldrene).
- 74 prosent mener at elektronisk alderskontroll bør innføres for å sikre at aldersgrensen i sosiale medier overholdes. Tilsvarende tall for de som har barn under 18 år, er 78 prosent.
- Undersøkelsen om aldersgrenser og aldersverifisering ble gjennomført av Kantar Media for Medietilsynet i november og desember 2024, blant cirka 2.300 respondenter. Av disse hadde vel 400 barn under 18 år i husstanden.
- Resultatene fra undersøkelsen er vektet landsrepresentativt ut fra kjønn, alder og geografi.