1. Startsiden
  2. Nyheter
  3. Nyheitsarkiv
  4. Aktuelt 2022

Nytt fra Medietilsynet

Norske OL-favoritter sendes direkte på TVNorge

Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling
Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling

De største OL-øvelsene sett med norske øyne blir sendt direkte på TVNorge under vinterens OL i Beijing, som starter offisielt førstkommende helg 5. februar. Det gjelder blant annet langrenn, kombinert, skiskyting, hopp og alpint. Seere kan få tilgang til alle øvelsene på Discovery+ ved å registrere seg som bruker.

Enkelte øvelser blir også vist på Eurosport Norge. I tillegg vises alle øvelsene på strømmetjenesten Discovery+. Se hele sendeskjemaet til Discovery her.  

Discovery opplyser at nye brukere får gratis tilgang under hele OL. 

Norske reklameregler gjelder kun for TVNorge 

TVNorge er etablert i Norge og må derfor følge norske reklameregler.  

– Det innebærer at det ikke kan vises mer enn 12 minutter reklame per time og at reklameavbrudd ikke skal plasseres slik at det i for stor grad går ut over seeropplevelsen, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet. 

De norske reklamereglene gjelder altså for sendingene på TVNorge, men ikke på Eurosport Norge eller Discovery+. 

– Eurosport Norge og Discovery+ er kanaler som ikke er underlagt norske regler for kringkasting. Medietilsynet kan derfor ikke føre tilsyn av reklamereglene overfor disse kanalene, sier Sekkelsten. 

Regler for reklame på delt skjerm og sponsede sendinger 

Reklamen kan ifølge de norske reglene sendes på delt skjerm i begivenheter som foregår uten opphold 

– Det betyr at skjermen deles i to når reklameinnslaget kommer, slik at reklame og programinnhold vises samtidig. Ser du for eksempelfemmila, kan du fortsatt se sendingen mens reklamen vises, sier Sekkelsten 

Reklamedelen av skjermen skal merkes tydelig, slik at det ikke er tvil om hva som inngår i reklameblokka og hva som er den ordinære sendingen. 

Dersom sendingene er sponset, skal det opplyses om dette. Det skjer normalt ved at det vises sponsorplakater før og etter sendingene, og i forbindelse med reklameavbrudd.  

– Sponsorplakater er ikke det samme som reklame, og inngår ikke i den maksimale reklametiden på 12 minutter per time, sier Sekkelsten. 

Les mer om de norske reglene for tv-reklame på Medietilsynets nettsider