1. Startsiden
  2. Nyheter
  3. Nyheitsarkiv

Aktuelt 2022

  • VGTV får en advarsel fra Medietilsynet for brudd på reglene om produktplassering og tydelig merking. Foto faksimile VGTV

    VGTV får åtvaring for brot på reklame-reglane i Harm & Hegseth

    21. des. 2022 VGTV får åtvaring av Medietilsynet for å ha gitt logoar på studiointeriør ei unødig framståande rolle, og for at produktplasseringa ikkje var tydeleg nok merka i programmet «Harm & Hegseth».

  • Medietilsynet har fått svært få henvendelser fra publikum under fotball-VM, noe som kan tyde på at tv-sendingene har vært i tråd med publikums forventninger. Foto Adidas

    Ingen brot på reklamereglane i sendingane under fotball-VM

    20. des. 2022 Medietilsynet fann ingen brot på reklame- og sponsereglane under sendingane i fotball-VM. Sendingane blei også teksta direkte i tråd med krava som blir stilt til universell utforming

  • Medietilsynet meiner ei kombinert investerings- og bidragsplikt vil gi eit breitt og variert filmtilbod, i tillegg til å styrke den norske filmbransjen. Foto: Pixabay

    Medietilsynet støttar regjeringas forslag om at strøymetenestene må investere i norsk innhald

    19. des. 2022 Dersom regelen om at strøymetenestene må investere i norske filmar og seriar, anten direkte eller gjennom bidrag til Filmfondet, blir vedtatt, får Medietilsynet oppgåvene med å handheve plikta til medfinansiering og å føre tilsyn.

  • Alle avisene som får støtte har den samiske befolkninga som hovudmålgruppe, noko som er eit av vilkåra for å få produksjonsstøtte. Foto Berit Roald NTB

    Medietilsynet har fordelt 39 millionar kroner i støtte til samiske aviser

    16. des. 2022 Dei fire avisene Ávvir, Ságat, Snåsningen og NordSalten Avis får til saman om lag 39 millionar kroner i støtte i 2022. – Støtta bidrar til å gjere dei samiske skriftspråka meir synlege. Desse avisene speler ei viktig rolle for den samiske språkutviklinga, seier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør i juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

  • Buot  aviissain mat ožžo doarjaga lea sámi álbmot váldoolahanjoavku, juoga mii lea eaktun oažžut buvttadandoarjaga. Govva: Berit Roald NTB

    Mediabearráigeahčču lea juolludan 39 miljovnna doarjjan sámi aviissaide

    16. des. 2022 Dat njeallje aviissa Ávvir, Ságat, Snåsningen ja NordSalten Avis ožžot oktiibuot sullii 39 miljovnna ruvnno doarjjan 2022:s. – Doarjja dahká sámegiela čállingielaid eanet oainnusin. Dain aviissain lea dehálaš rolla sámi giellaovdáneamis, dadjá Hanne Nistad Sekkelsten, Mediabearráigeahču juridihkalaš ja regulatoralaš ossodaga jođiheaddji.

  • Det er i utgangspunktet tillate med produktplassering i eit program som 71 grader nord kjendis. Her med årets deltakarar. Foto Matti Bernitz/Discovery

    Discovery får åtvaring etter eksponering av matbutikken Joker i 71 grader nord

    15. des. 2022 Medietilsynet gir åtvaring til Discovery etter at matbutikken Joker blir eksponert unødig mykje i ein episode av 71 grader nord – Norges tøffeste kjendis.

  • Over halvparten av 13–18-åringane som har sett porno på nett, såg porno for første gong før dei fylte 13 år. Foto Medietilsynet/15 sekunder

    Fire av ti 13–14-åringar får porno-reklame på nett

    14. des. 2022 Nesten fire av ti 13–14-åringar får reklame for porno på nett, viser Medietilsynets undersøking Barn og medier 2022. Mange seier at dei har fått reklamen via Google og TikTok. – Vi forventar at dei globale plattformene iverkset strengare tiltak for å få stansa pornoreklame retta mot barn, som også i dei fleste tilfelle er ulovleg etter norsk lov, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • En av de viktigste endringene i forskriften er at de minste lokalmediene kan motta mer i støtte enn tidligere. Foto Medietilsynet

    Nye regler for avisenes største direkte mediestøtteordning er vedtatt

    09. des. 2022 De nye reglene for å motta produksjonstilskudd, som Kultur- og likestillingsdepartementet har vedtatt i dag, skal gjøre regelverket tydeligere, mer moderne og inkludere de minste lokalavisene. – Det nye regelverket er bedre tilpasset den digitale utviklingen, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

  • Mens reklame for produkt som skal gi større musklar treffer både jenter og gutar, er jenter særleg utsette for å få reklame for slanke- og skjønnheitsprodukt. Foto 15 sekunder/Medietilsynet

    Halvparten av dei unge har fått reklame for produkt for slanking og større musklar

    09. des. 2022 Over halvparten av 13–18-åringane har fått reklame for produkt for å gå ned i vekt og for å få større musklar. Det visar nye tal frå Medietilsynet. – Det er eit stort problem når så mange barn og unge får slik reklame. Vi fryktar at dette kan bidra til større kroppspress, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Medietilsynet betraktar vilkåra i vedtaket om pengespelreklame frå 30. mars i år som oppfylte, og fråfell varselet om tvangsmulkt. Foto Medietilsynet/Flickr

    Medietilsynet avsluttar tilsynet med pengespelreklame på tv

    06. des. 2022 Medietilsynet har ikkje funne pengespelreklame på Discoverys tv-kanalar FEM, MAX, VOX og Eurosport etter å ha kontrollert kanalane gjennom hausten. – Vi avsluttar derfor dette tilsynet med pengespelreklame på tv, som har haldt på sidan starten av 2021, seier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

  • Medietilsynet meiner eit utvida mandat til PST må utløyse meir ressursar til kontroll. Foto Pexels/Medietilsynet.

    Medietilsynet er bekymra for datalagringsforslag

    05. des. 2022 Medietilsynet fryktar at færre kjem til å delta i den offentlege debatten dersom Politiets sikkerhetstjeneste (PST) kan lagre data frå opne kjelder på nett i fem år. Regjeringa har foreslått å opne for dette, for å kunne avdekkje truslar.

  • Etter en krevende periode med pandemi, klarte mediene å hente inn igjen store deler av de tapte inntektene i 2021. Foto Medietilsynet

    Rekordår for avisar, tv og radio i 2021, men no kan den positive trenden snu

    29. nov. 2022 Fjoråret blei eit svært godt økonomisk år for norske medieselskap, viser ein ny rapport frå Medietilsynet. Dei samla inntektene auka med 2,2 milliardar kroner, tilsvarande 8,6 prosent. – Utviklinga tyder på at 2022 blir eit svakare år, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Totalt fordeler Medietilsynet 388,7 millionar kroner i produksjonstilskott til 146 aviser i år. Det er ein auke på 19 millionar kroner frå i fjor. Foto Getty Images/Medietilsynet

    Dei minste lokalavisene får åtte millionar kroner meir i mediestøtte enn i fjor

    25. nov. 2022 Dei minste lokalavisene får åtte millionar kroner meir enn i fjor når Medietilsynet no har fordelt produksjonstilskottet for 2022. Klassekampen er framleis den avisa som får mest i støtte.

  • Direktør Mari Velsand i Medietilsynet. Foto Medietilsynet

    Et skritt nærmere reell norsk innflytelse over globale plattformer

    24. nov. 2022 Nye EU-regler for digitale tjenester styrker norske brukeres rettigheter på globale plattformer. Samtidig flyttes deler av oppfølgingsansvaret til Norge. Det er en mulighet Norge bør benytte seg av.

  • Selv om de fleste temaer dekkes godt, viser Medietilsynets rapport at økonomi og landbruk dekkes i forholdsvis liten grad av norske nettaviser. Foto Medietilsynet

    Bredt innholdsmangfold i norske nettaviser

    16. nov. 2022 Norske nettaviser omtaler i stor grad nyhetstemaer som dekker folks grunnleggende informasjonsbehov, viser en ny rapport fra Medietilsynet. – Samtidig ser vi at noen viktige temaer dekkes i ganske liten grad, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

  • Sju nye aviser kommer inn i ordningen for produksjonstilskudd. Hvor mye den enkelte støttemottaker får av årets pott på 388 millioner kroner, blir avklart i løpet av kort tid. Foto Medietilsynet/Getty Images

    Sju nye aviser får produksjonstilskudd

    11. nov. 2022 Sju nye aviser kommer inn i ordningen for produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier etter at Medietilsynet har vurdert årets søkere. Av sytten nye søkere får ti avslag fordi de ikke fyller vilkårene for ordningen.

  • Totalt ti prosentpoeng færre spiller dataspill enn for to år siden, en nedgang som jentene i all hovedsak står for. Foto 15 sekunder/Medietilsynet

    Nye tall fra Medietilsynet: Stadig færre jenter gamer 

    10. nov. 2022 Mens ni av ti gutter i alderen 9-18 år spiller dataspill, gamer bare seks av ti jenter, viser tall fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. Andelen jenter som spiller, har gått ned med 17 prosentpoeng siden 2020. – Vi må jobbe for en mer inkluderende dataspillkultur, der både jenter og gutter trives, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Medietilsynets undersøkelse viser at betydelig flere gutter enn jenter har kjøpt noe med ekte penger i spill. Foto Medietilsynet

    Seks av ti barn og unge som spiller har brukt penger til å kjøpe noe i spill

    08. nov. 2022 Det er vanlig blant barn og unge å bruke penger i dataspill, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. Mer enn seks av ti 9–18-åringer som gamer har brukt penger i spill. – Det kan være lett å bruke mer penger enn planlagt, så foreldre bør følge godt med, oppfordrer Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Med at Discovery trekker sitt søksmål mot staten er vi no eit skritt vidare i å verne sårbare spelarar mot aggressiv pengespelreklame på tv.

    Inga rettsak om pengespelreklame

    04. nov. 2022 Discovery trekker søksmålet sitt mot staten når det gjeld forbod mot å distribuere tv-reklame for pengespel utan norsk løyve. – Dette er enda eit viktig skritt for å kunne verne sårbare spelarar, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Åse Wetås er direktør i Språkrådet som no har kome med ein rapport om målbruk i norske statsorgan. Medietilsynet er einaste statsorgan som oppfyller krava i Språklova. Foto Oda Hveem

    Medietilsynet er det einaste statsorganet som oppfyller krava i språklova

    04. nov. 2022 Ingen andre sentrale statsorgan enn Medietilsynet oppfyller krava i språklova om å bruke både nynorsk og bokmål. Det kjem fram i ein ny rapport frå Språkrådet. – Vi jobbar aktivt kvar dag med å bruke begge målformer, og det er veldig hyggeleg at det blir anerkjent, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Menneskerettsprisen blei i dag delt ut av statssekretær Gry Haugsbakken på Pressens hus. Foto Kultur- og likestillingsdepartementet

    Menneskerettsprisen går til journalistane bak prosjektet Politimakt mot barn

    03. nov. 2022 Kulturdepartementets menneskerettspris 2022 går til eit graveteam i Stavanger Aftenblad og det omfattande journalistiske prosjektet deira kalla Politimakt mot barn. – Teamet har gjort eit imponerande prosjekt i kjernen av samfunnsoppdraget til pressa, seier kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen.

  • Spill med internasjonal suksess skal lære unge å gjenkjenne falske nyheter 

    28. okt. 2022 Det kan være vanskelig å forstå hvordan falske nyheter blir til og hvor raskt de sprer seg. Nå lanserer Medietilsynet et spill som skal sette de unge bedre i stand til å forstå disse mekanismene. Vel sju av ti 13–18-åringer sier de har sett en falsk nyhet på nettet det siste året, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022.

  • Nye tall fra Medietilsynet: Sju av ti barn og unge har sett falske nyheter

    28. okt. 2022 Sju av ti 13–18-åringer sier de har sett en falsk nyhet på nettet det siste året, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. – Å forstå hvordan falske nyheter blir til og hvor raskt de sprer seg, kan være vanskelig. Derfor lanserer Medietilsynet nå et spill om dette temaet, sier direktør Mari Velsand.

  • Til tross for at nesten alle 13–18-åringer har mobil og tilgang til pc på skolen eller hjemme, fører dårlig IKT-utstyr til at ikke alle ungdommer kan delta digitalt på lik linje med majoriteten. Foto Medietilsynet

    Selv om nesten alle ungdommer har digital tilgang, faller noen likevel utenfor

    27. okt. 2022 Omtrent alle 13–18-åringer har mobil og tilgang til pc, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. En ny rapport fra Redd Barna avdekker imidlertid at en del har såpass dårlig utstyr eller tilgang at de sliter med å følge opp skolearbeid og bruke offentlige tjenester.

  • Fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet prøvde å skjule at han skulle bli pappa. Det gikk ikke. Nå har Medietilsynet i samarbeid med Forbrukerrådet kommet med en kampanje om hvordan du begrenser din digitale hale. Foto Harald Spjelkavik/ Medietilsynet

    Ny filmkampanje fra Medietilsynet viser hvor vanskelig og viktig personvern er

    21. okt. 2022 Da Finn Myrstad i Forbrukerrådet skulle bli far, gjennomførte han et eksperiment: Kunne han klare å holde datterens fødsel skjult fra alle de store, annonsedrevne aktørene på internett? Det var ikke bare-bare.

  • Medietilsynet fordeler nå halvparten av årets støtte til lokalradioene. Støtten på 11 millioner kroner er øremerket digitalisering. Foto Medietilsynet

    Lokalradioene kan søke 11 millioner i digitaliseringsstøtte

    13. okt. 2022 Nå kan lokalradioene søke om 11 millioner kroner til digitalisering. – Lokalradioene har en sårbar økonomi. Digitaliseringsstøtten er derfor viktig for å kunne sende på DAB, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

  • Snapchat, TikTok og YouTube er de mest populære sosiale mediene for barn og unge å få nyheter fra. Foto Medietilsynet/15 sekunder

    De fleste barn og unge får med seg nyheter

    11. okt. 2022 97 prosent av 9–18-åringer får med seg nyheter, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. Tv og sosiale medier er plattformene som brukes av flest barn og unge når de konsumerer nyheter.

  • Ett av forslagene fra regjeringen er at de direkte mediestøtteordningene og midlene til NRK skal justeres i tråd med pris- og lønnsvekst de kommende fire årene. Foto Medietilsynet

    Forslag til fireårige rammer for mediepolitikken fra regjeringen

    06. okt. 2022 Årlig justering for den direkte mediestøtten i tråd med pris- og lønnsvekst, og nye krav til musikk og språk i NRK, er blant forslagene når regjeringen for første gang har lagt fram fireårige styringssignaler for mediepolitikken.

  • Flere jenter enn gutter deler passord med venner og kan koden til foreldrenes bankkort, viser tall fra Medietilsynet. Foto Medietilsynet/15 sekunder

    Nye tall fra Medietilsynet: Fire av ti barn og unge har delt passord med venner

    05. okt. 2022 Fire av ti 9–18-åringer har delt passord med venner, og like mange kan koden til foreldrenes bankkort. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. – Det er viktig å gjøre barn og unge klar over hva de selv kan gjøre for å ivareta egen sikkerhet på nett, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Tre av ti 13–18-åringer har sett slåsskamper eller planlegging av slåsskamper det siste året, og ifølge politiet er volden grovere enn tidligere. Foto Medietilsynet/Istock

    Medietilsynet ber de globale plattformene øke innsatsen mot ulovlig innhold

    26. sep. 2022 Tre av ti 13–18-åringer har sett slåsskamper eller planlegging av slåsskamper og salg av alkohol på nett det siste året, viser nye tall fra Medietilsynet. – Vi mener at tjenester som TikTok, Instagram og Snapchat må øke innsatsen for å hindre spredning av slikt innhold, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Foto Medietilsynet/15 sekunder

    Leserinnlegg: Både plattformene og foreldre må ta ansvar for barns digitale trygghet

    23. sep. 2022 Digital deltakelse åpner for sosialisering og læring, men utfordrer også de yngstes personvern og trygghet.

  • Nedgangen i bruken blant ni- og ti-åringene kan tyde på at flere foreldre holder igjen når det gjelder hvor tidlig barna slipper til på sosiale medier. Foto Medietilsynet/15 sekunder

    Færre av de yngste er på Snapchat og TikTok enn for to år siden

    21. sep. 2022 Halvparten av norske ni- og tiåringer er på sosiale medier, men likevel bruker færre av de yngste Snapchat og TikTok nå enn for to år siden. Det viser Medietilsynets nye undersøkelse Barn og medier 2022.

  • Et nytt forslag fra Europakommisjonen skal gi bedre vern mot statlige og private inngrep mot medienes uavhengighet. Foto Medietilsynet

    Ny EU-regulering skal styrke pressens uavhengighet

    16. sep. 2022 Den nye mediefrihetsforordningen skal beskytte mediene mot statlig og privat redaksjonell påvirkning, inkludert sosiale medieplattformers moderering av redaksjonelt innhold. – Reguleringen kan gi økt pressefrihet både i Norge og Europa, sier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

  • Plikten til medfinansiering skal også gjelde for strømmetjenester etablert i andre EØS-land, men som retter seg mot et norsk publikum, som Netflix. Foto Medietilsynet

    Regjeringen krever at strømmetjenestene investerer i norske filmer og serier

    16. sep. 2022 Regjeringen foreslår at strømmetjenestene må investere i norske filmer og serier, enten direkte eller gjennom bidrag til Filmfondet. – Vi er klare for å håndheve medfinansieringsplikten og føre tilsyn etter de nye reglene, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

  • De nordiske mediemyndighetene møtes jevnlig for å dele erfaringer knyttet til mediestøtteordninger, kritisk medieforståelse og mediereguleringer. Foto Medietilsynet

    De nordiske mediemyndighetene møttes for å dele erfaringer

    09. sep. 2022 Medietilsynet deltok 5. - 6. september på et nordisk møte i København sammen med mediemyndighetene fra Danmark, Sverige, Finland og Island. Her delte landene sine erfaringer knyttet til mediestøtteordninger, kritisk medieforståelse og mediereguleringer.

  • Medietilsynet fordeler innovasjonsstøtte til mediene. De siste tre årene har tilsynet fordelt rundt 20 millioner kroner årlig. Foto Medietilsynet

    Foreslår å øke innovasjonsstøtten til små medier og inkludere fagmedier

    08. sep. 2022 Regjeringen sendte onsdag ut forslag om å øke støtten til de minste mediene og inkludere deler av fagpressen i tilskuddsordningen for innovasjon og utvikling. – Dette gjør at de minste mediene kan gjennomføre prosjekter de tidligere ikke hadde mulighet til. I tillegg får flere medier mulighet for å få støtte, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

  • Norske youtubarar er stort sett svært ansvarsbevisste når det gjeld å merke videoar som inneheld reklame. Foto Medietilsynet

    Influensarar følger reglane for reklamemerking på YouTube

    02. sep. 2022 17 norske influensarar på YouTube er nyleg blitt kontrollerte av Medietilsynet. Dei fleste følger reglane. – Mange barn og unge bruker YouTube, og det er derfor ekstra viktig at reklamen er tydeleg merkt, seier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

  • Det er viktig at de unge både blir involvert og lyttet til i arbeidet med å sikre barn en trygg, digital oppvekst. Det er bakgrunnen for at Medietilsynet oppretter ungdomsnettverk. Foto 15 sekunder/Medietilsynet

    Medietilsynet oppretter ungdomsnettverk

    30. aug. 2022 Ni barne- og ungdomsorganisasjoner skal delta i et nytt nettverk som Medietilsynet nå oppretter. – Vi er opptatt av at barn og unge skal bli hørt og involvert når vi jobber med tiltak for å trygge deres digitale hverdag, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Forskning på dataspill, kritisk medieforståelse og mediemangfold prioriteres når 4,4 millioner kroner fordeles til ulike forskningsprosjekter tidlig neste år. Foto 15 sekunder/Medietilsynet

    Medietilsynet skal fordele 4,2 millioner til medieforskning

    25. aug. 2022 Medietilsynet åpner nå for søknader om midler til medierelaterte forskningsprosjekter. – Vi prioriterer forskningsprosjekter innenfor områdene mediemangfold, kritisk medieforståelse og dataspill, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • I rapporten fra Ytringsfrihetskommisjonen foreslås det en rekke endringer i ni lover for å styrke ytringsfrihetens rammevilkår i Norge. Foto Medietilsynet

    Ytringsfrihetsrapport foreslår flere lovendringer

    19. aug. 2022 Ytringsfrihetskommisjonen kommer med 90 anbefalinger i sin rapport, deriblant forslag til flere lovendringer. – Kommisjonen har flere spennende anbefalinger som vi gleder oss til å se nærmere på, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Norsk Tipping er den største av dei lovlege aktørane for pengespel i Noreg. Dei lovar endring i deira marknadsføring på tv etter at fleire kanalar har fjerna ulovleg pengespelreklame. Illustrasjonsfoto Big Stock.

    Norsk Tipping varslar redusert reklametrykk

    19. aug. 2022 Marknaden for pengespelreklame har falle dei siste åra, og tilsyn Medietilsynet har gjort stadfestar at Discovery fjerna pengespelreklamen frå utanlandske aktørar frå måndag 15. august. No varslar også Norsk Tipping endringar.

  • Marknaden for pengespelreklame på tv i Noreg har falle markant det siste året. Discovery har nyleg mellombels stansa sendinga av slik reklame. Foto Medietilsynet

    Medietilsynet og Lotteritilsynet ber norske pengespelaktørar om å redusere reklametrykket på tv

    17. aug. 2022 Marknaden for pengespelreklame på norske tv-skjermar held fram med å falle og gjekk ned med fire prosent det første halvåret i år samanlikna med same perioden i 2021. – Den nye lovreguleringa har resultert i eit stort fall i utanlandsk pengespelreklame. No bør også norske aktørar redusere reklametrykket sitt på tv, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Samtlige produksjonsselskap følger opp loven om å hente inn politiattester. Illustrasjonsfoto Unsplash

    Tilsyn viser: Produksjonsselskapene har rutiner for å hente inn politiattester

    03. aug. 2022 Medietilsynets tilsyn med 15 produksjonsselskap som produserer programmer eller serier, viser at selskapene henter inn politiattester for ansatte som har kontakt med mindreårige. – Det er betryggende at rutinene er på plass, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

  • Selv om de største medieaktørene styrker sin posisjon, har Norge fortsatt et solid mangfold av redaktørstyrte journalistiske medier, både lokalt og nasjonalt. Foto Medietilsynet

    Ny rapport om avsendermangfold fra Medietilsynet: Konsolideringen i avismarkedet fortsetter

    04. jul. 2022 De tre største konsernene kontrollerte 72,5 av det totale avisopplaget i Norge ved utgangen av 2021, viser en ny rapport fra Medietilsynet. Det er en økning på 0,5 prosentpoeng fra året før. Samtidig holder antallet norske aviser, radio- og tv-kanaler seg stabilt.

  • Vi må tilbake til årene før finanskrisen i 2008 for å finne en større økning i avisenes driftsinntekter enn det var i fjor. Foto Medietilsynet

    Ny rapport fra Medietilsynet: Godt økonomisk år for avisene i 2021

    01. jul. 2022 Norske aviser fikk et svært godt driftsøkonomisk år i 2021, viser en ny rapport fra Medietilsynet. – Fjoråret ble ett av de mest lønnsomme årene det siste tiåret. Det skyldes økte driftsinntekter og en kontrollert kostnadsvekst, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Dersom tv-distributørene ikke stopper pengespillreklamen innen 15. august i år, risikerer de å måtte betale et konkret beløp i tvangsmulkt for hver dag pålegget ikke er oppfylt. Foto Medietilsynet

    Medietilsynet opprettholder vedtak om å stanse pengespillreklame på tv

    30. jun. 2022 Medieklagenemnda skal behandle klagene etter at Medietilsynet nå har valgt å opprettholde sine vedtak om å stanse pengespillreklame på tv. To av de fem tv-distributørene som fikk pålegg om å stanse reklamen, har klaget på vedtakene.

  • Som kommersiell allmennkringkastar skal TV 2 blant anna levere eigenproduserte daglege riksdekkande nyheitsprogram med base i den sentrale nyheitsredaksjonen i Bergen. Foto TV 2.

    TV 2 oppfylte dei fleste krava som allmennkringkastar i 2021

    27. jun. 2022 TV 2 oppfylte dei fleste krava som allmennkringkastar og mottar full kompensasjon på 135 millionar kroner for 2021, viser tilsynsrapporten frå Medietilsynet. – Brota på krav om lokalisering skjedde som følge av koronapandemien og får derfor ikkje konsekvensar for TV 2, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Bortsett frå nynorsk-kravet konkluderer Medietilsynet med at NRK leverte godt på samfunnsoppdraget gjennom 2021. Foto Medietilsynet

    NRK bryt krav til nynorskandel på nytt – nå krev Medietilsynet ein handlingsplan

    15. jun. 2022 NRK oppfylte samfunnsoppdraget i samsvar med krava i 2021, bortsett frå kravet til nynorskandel på radio og nett. Det viser Medietilsynets tilsynsrapport. – Vi ber no NRK om ein konkret plan for korleis nynorsk-kravet skal bli nådd for alle plattformer, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Medietilsynet skal leie direktoratgruppa som følger opp den nasjonale strategien for ein trygg digital oppvekst «Rett på nett». Strategien blei lansert hausten 2021. Foto Medietilsynet

    Fleire direktorat samarbeider for større tryggleik på nettet

    10. jun. 2022 Sju direktorat, med Medietilsynet i spissen, skal framover jobbe tettare saman for å sikre at barn og unge er trygge på nettet. – Vi veit at internett er ein stor og viktig del av kvardagen til barn og unge i dag. Derfor må vi jobbe betre saman for at den digitale oppveksten blir så trygg som mogleg, seier barne- og familieminister Kjersti Toppe.

  • Etter endringene i bildeprogramloven skal kinofilm-distributørene sette aldersgrensene selv, på samme måte som distributørene av tv-program gjør det i dag. Foto Medietilsynet

    Kinofilm-distributørene skal sette aldersgrenser på filmene sine selv

    09. jun. 2022 Stortinget har vedtatt at distributørene får ansvaret for å sette aldersgrense på kinofilmer. Hittil har dette vært gjort av Medietilsynet. – Vi har tatt initiativ til denne endringen, og mener dette er en nødvendig modernisering av regelverket, sier direktør Mari Velsand.

  • Alle kan foreslå kandidatar til prisen, som blir delt ut annakvart år. Neste vinnar blir offentleggjord til hausten. Foto Medietilsynet

    No kan du nominere ein journalist til menneskerettsprisen

    03. jun. 2022 Kulturdepartementets menneskerettspris for journalistar går til ein journalist som i særleg grad har sett søkelys på aktuelle menneskerettsspørsmål i Noreg. Prisen består av ei pengegåve på 100 000 kroner og eit trykk av kunstnaren Cathrine Alice Liberg.

  • Søkarar som ønsker å bygge ut anleggskonsesjonen for region 22 Fjordane må søke innan 23. juni. Foto Medietilsynet

    No kan du søke Medietilsynet for å bygge ut anlegg for DAB-sendingar på Helgeland

    02. jun. 2022 Medietilsynet har fått søknad om anleggskonsesjon for digital lokalradio på Helgeland (region 30 i Lokalradioblokka). Interessentar som ønsker å sende inn konkurrerande søknad, må gjere det innan 23. juni 2022.

  • Distribusjonstilskottet skal gjere det lettare å distribuere aviser lengst nord i landet. Foto Medietilsynet

    12 aviser i Finnmark får 2,3 millionar kroner i distribusjonstilskott for 2022

    01. jun. 2022 Medietilsynet har no fordelt distribusjonstilskott til aviser i Finnmark. Tilskottet skal gjere det lettare å distribuere aviser lengst nord i landet.

  • Medietilsynet mener det bør vurderes å stille sterkere insentiver til å lage smale program og mer konkrete krav til debatt og nynorskandel i en ny avtale om kommersiell allmennkringkasting. Foto Medietilsynet

    Kommersiell allmennkringkasting: Medietilsynet foreslår justeringer før ny avtale skal lyses ut

    31. mai 2022 Avtalen mellom staten og TV 2 om kommersiell allmennkringkasting har sikret et nasjonalt nyhetstilbud som produseres utenfor hovedstaden og gitt seerne variert norskprodusert innhold. Det konkluderer Medietilsynet i sin evaluering av avtalen. – Vi foreslår likevel noen justeringer før en ny avtale skal lyses ut, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • VGTV får ei åtvaring for brotet på kringkastingslova etter at sponsa premiar frå Kondomeriet fekk ein meir omfattande presentasjon enn det er lov til. Foto skjermdump VGTV underhaldning

    VGTV gikk for langt i omtale av sponsa premiar

    20. mai 2022 I ein episode av Harm & Hegseth på VGTV i april omtalte programleiarane sponsa premiar frå Kondomeriet meir omfattande enn det er lov til. – Dette er eit klart brot på reglane, og vi gir VGTV ei åtvaring for brotet, seier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør i juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

  • EPRA består av 55 ulike mediemyndigheter fra 47 land, og møttes denne uka fysisk for første gang på to og et halvt år. Foto Medietilsynet

    Møte for europeiske mediemyndigheter i Antwerpen

    13. mai 2022 Europeiske mediemyndigheter møttes denne uken fysisk for første gang på mer enn to år. Tiltak mot markedsføring mot barn, reguleringer av globale plattformer og sanksjoner var blant temaene i Antwerpen.

  • Totalt får radio- og tv-kanalane i år 21,6 millionar kroner i støtte frå Medietilsynet. Foto Medietilsynet

    Lokalradioar får åtte millionar i støtte – halvparten går til å dekke DAB-utgifter

    13. mai 2022 Medietilsynet fordeler 8,2 millionar kroner i støtte til lokalradioane, der 4,4 millionar kroner går til å dekke utgiftene lokalradioane har med å sende på DAB. – Lokalradioane har stram økonomi. Denne støtta bidrar til at lokalradioar kan tilby programinnhaldet sitt på DAB, seier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

  • Medietilsynet har sendt et forhåndsvarsel til Sámimag om at avisen må betale tilbake 4,4 millioner kroner. Foto Medietilsynet

    Medietilsynet varsler at Sámimag må betale tilbake støtte

    10. mai 2022 Medietilsynet avslår Sámimags søknader om støtte for 2019 og 2020 etter Medieklagenemndas vedtak om at den samiske avisen ikke oppfylte kravet om minst 48 årlige utgaver. Sámimag har mottatt et forhåndsvarsel fra Medietilsynet om å betale tilbake en del av den tidligere utbetalte støtten.

  • Medietilsynet mener det er viktig for ytringsfriheten at Norge ikke blokkerer russiske medier

    26. apr. 2022 Regjeringen sier nei til forhåndssensur og Norge følger dermed ikke EUs blokkering av russiske Russia Today og Sputnik. – Russisk propaganda bekjempes best med kunnskap og journalistikk, og Medietilsynet støtter derfor regjeringens beslutning, sier direktør Mari Velsand.

  • Mari Velsand, direktør i Medietilsynet. Foto Medietilsynet/ Mathias Fossum

    Enighet i EU om hvilke krav som skal stilles til Google og Facebook

    26. apr. 2022 Europaparlamentet, Rådet og EU-kommisjonen ble lørdag enige om prinsippene i Digital Services Act (DSA). DSA skal gi brukerne bedre kontroll over hvordan globale plattformer som Facebook og Google bruker persondata til å målrette innhold, og skal gjøre det enklere å fjerne innhold som er ulovlig etter nasjonal lovgivning.

  • Frå 1. juli skal reklamen merkast dersom ein kroppsfasong, kroppsstorleik eller hud er retusjert eller manipulert. Foto Medietilsynet

    Medietilsynet ber om tydeleg merking av retusjert reklame

    21. apr. 2022 Medietilsynet har gitt innspel til korleis det nye kravet om å merke retusjert reklame bør utformast. – Tydeleg merking er ein føresetnad for at barn og unge skal kunne vurdere innhaldet på ein kritisk måte, seier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

  • Støtteordninga for samiske aviser skal blant anna bidra til å gjere dei samiske skriftspråka meir synlege. Foto Medietilsynet

    Samiske aviser kan søke om 39 millionar kroner

    19. apr. 2022 Medietilsynet opnar no for årets søknader om støtte til aviser som har den samiske befolkninga som hovudmålgruppe, med frist 10. juni. I år skal det fordelast litt meir enn 39 millionar kroner til dei samiske avisene.

  • Det er forbod mot reklame langfredag, 1. påskedag, 1. juledag og 1. pinsedag for at folk skal sleppe å bli utsette for kommersielle bodskapar desse høgtidsdagane. Foto Medietilsynet

    Langfredag og 1. påskedag er det forbode å sende reklame på tv og radio

    11. apr. 2022 Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame den 15. og 17. april i år, sidan det er forbode å sende reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.

  • Distributørene overtar ansvaret for å sette aldersgrenser på kinofilmer

    08. apr. 2022 Et nytt lovforslag vil avvikle den statlige forhåndskontrollen av kinofilm. Forslaget innebærer at distributørene overtar ansvaret for å sette aldersgrenser på kinofilmene. – Medietilsynet har lenge jobbet for en slik løsning, og mener dette er en viktig modernisering av regelverket, sier direktør Mari Velsand.

  • Totalt 163 aviser har i år søkt om støtte frå Medietilsynets største mediestøtteordning. Årets pott til fordeling er 390 millionar kroner. Foto Medietilsynet

    16 nye aviser har søkt mediestøtte i år

    08. apr. 2022 Blant dei 16 nye søkjarane til produksjonstilskottet er Avisa Oslo, Resett, Document.no, iHarstad, Mitt Kongsvinger, Steinkjer24 og Filternyheter.no. – At det kjem så mange søknader frå nye aviser, viser både at det skjer mykje i avismarknaden, og at støtteordninga er viktig for mediemangfaldet, seier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

  • Støtten på 13 millioner kroner skal bidra til å øke programtilbudet i lokalradio og lokal-tv, og hjelpe lokalradioene å nå ut til flere lyttere med DAB-sendinger. Foto Medietilsynet

    Medietilsynet fordeler mediestøtte: Lokale radio- og tv-kanaler får 13 millioner for å digitalisere og lage nye program

    08. apr. 2022 Medietilsynet har fordelt 13,4 millioner kroner i støtte til 67 programproduksjoner, 50 radioprogram og 17 lokal-tv program. – Denne støtten er et viktig bidrag til mediemangfoldet ved at den styrker det lokale medietilbudet, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

  • Endringsforslag skal modernisere mediestøtten

    07. apr. 2022 Flere endringer som skal styrke de minste lokalavisene, er blant forslagene til endringer i forskriften om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier som Kultur- og likestillingsdepartementet nå har sendt på høring.

  • Mari Velsand, direktør i Medietilsynet. Foto Medietilsynet

    Medietilsynet mener: Målet er å verne sårbare spillere

    07. apr. 2022 Medietilsynet pålegger nå de fem største norske tv-distributørene å fjerne reklamen fra utenlandske spillselskap. Å få bort pengespillreklamen er et viktig tiltak for å beskytte problemspillerne.

  • Medietilsynet mener hensynet til de som sliter med spilleproblemer må veie tyngre enn ulempene distributørene blir påført ved å måtte fjerne reklamen fra Discoverys tv-kanaler. Foto Medietilsynet

    Medietilsynet pålegger tv-distributørene å stoppe pengespillreklame fra Discovery

    05. apr. 2022 Tv-distributørene Telenor, Telia, Altibox, RiksTV og Allente må stanse markedsføringen for utenlandske pengespill på Discoverys tv-kanaler. Det har Medietilsynet bestemt. – Tiltaket er viktig for å begrense problemspillingen i Norge, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Over halvparten av dem som hadde sett falske, usanne nyheter eller informasjon om Ukraina-krigen, oppgir å ha sett dette i sosiale medier. Foto Medietilsynet

    Ny undersøkelse fra Medietilsynet: Én av tre har sett falske nyheter om Ukraina

    04. apr. 2022 Hver tredje nordmann har sett informasjon eller nyheter om Ukraina-krigen som de fant ut var falsk, ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet. – Mange har sett falsk informasjon i sosiale medier. Tallene i undersøkelsen understreker betydningen av å ha en kritisk tilnærming til det vi leser, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Tilsynsåret 2021: I fjor ble de fleste bruddene løst gjennom veiledning, noe som er blitt mer vanlig de siste årene. Vår erfaring er at aktørene ønsker å følge reglene, og er raske med å innrette seg når vi tar kontakt for dialog og veiledning, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.

    Medietilsynet avdekket ti regelbrudd i 2021

    01. apr. 2022 Medietilsynet gjennomførte 25 tilsyn i 2021, og i ti av tilfellene ble det avdekket brudd på regelverket. – I de fleste tilfellene ble saken løst gjennom veiledning og dialog med aktørene, vi ga kun én sanksjon i fjor, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Medietilsynet har sammen med Hyperion og KANDU laget en gaminghåndbok og fem gamingvettregler til alle som ønsker å arrangere fysiske datatreff. Foto Ole Magnus Kinapel / Medietilsynet

    Ny gaminghåndbok: Medietilsynet gir tips til hvordan du som arrangør unngår datatreff-fellene

    30. mar. 2022 Denne våren arrangeres minst ti datatreff over hele landet. – Medietilsynet har sammen med ungdomsorganisasjonene Hyperion og KANDU utviklet en håndbok for datatreff-arrangører for å sikre gode og inkluderende møteplasser nå når barn og unge endelig kan møtes for å game sammen igjen, sier direktør Mari Velsand.

  • Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet

    Ny aldersgrense for Kampen om Narvik

    25. mar. 2022 Medieklagenemnda har endra Medietilsynets vedtak om aldersgrense på filmen Kampen om Narvik.

  • Innovasjonstøtta på 21 millionar kroner går i år til 42 prosjekt i ulike medium. Fleire av prosjekta som får støtte, handlar om lokal debatt. Foto Medietilsynet

    Mest til lokale medium når Medietilsynet fordeler 21 millionar kroner til innovasjon

    24. mar. 2022 Om lag 15 av 21 millionar kroner går til små, lokale medium når Medietilsynet har fordelt innovasjonsmidlar for 2022. – I år får fleire aviser midlar til å utvikle lokal debatt. Det er bra at redaktørstyrte medium gjer tiltak for å «ta tilbake debatten», seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Et mangfold av medier er med på å sikre ytringsfrihet og tilgang til mange kilder og informasjon fra ulikt hold. Det er grunnleggende demokratiske verdier, skriver direktør i Medietilsynet, Mari Velsand. Foto Medietilsynet/ Mathias Fossum

    Bruk mediemangfoldet – vern om ytringsfriheten

    18. mar. 2022 I Russland får nå folk Putins versjon av virkeligheten – og den alene. Det gjør at verdien av redaksjonell uavhengighet og mediemangfold blir ekstra tydelig for oss her i Norge.

  • Dei seks sentrale redaktørane Trine Eilertsen i Aftenposten, Hanne Skartveit i VG, Thor Gjermund Eriksen i NRK, Olav T. Sandnes i TV 2, Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen og Vebjørn Selbekk i Dagen tar del i Medietilsynets kampanjefilm. Foto Medietilsynet

    Medietilsynet lanserer kampanje for mediemangfald

    17. mar. 2022 Medietilsynet lanserer i dag ein kampanjefilm om verdien av mediemangfald og ytringsfridom. – Ytringsfridom og mediemangfald kan lett bli tatt for gitt, men krigen i Ukraina har for alvor vist oss verdien av uavhengige, redaktørstyrte medium, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Medietilsynet har ført tilsyn med TVNorge under årets vinter-OL. Tydeleg merking av reklame og sponsing er viktig for at sjåarane skal klare å skilje mellom kommersielt og redaksjonelt innhald. Foto Medietilsynet

    Ingen brot på reklamereglane i sendingane under årets vinter-OL

    11. mar. 2022 Medietilsynet fann ingen brot på reklame- og sponsereglane i tv-sendingane til TVNorge under årets vinter-OL i Beijing. – Vi fekk dessutan få meldingar frå publikum under desse leikane. Det kan tyde på at folk denne gongen var godt informerte om kvar øvingane blei sende, og korleis tv-sendingane blei presenterte, seier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

  • Medietilsynet har fått søknad om anleggskonsesjon for digital lokalradio i Fjordane. Interessentar som ønsker å sende inn konkurrerande søknad, må gjere det innan 28. mars 2022. Foto Medietilsynet

    No kan du søke Medietilsynet for å bygge ut anlegg for DAB-sendingar i Fjordane

    07. mar. 2022 Medietilsynet har fått søknad om anleggskonsesjon for digital lokalradio i Fjordane (region 22 i Lokalradioblokka). Interessentar som ønsker å sende inn konkurrerande søknad, må gjere det innan 28. mars 2022.

  • Høyesterett mener Discovery-selskapene ikke har behov for å få avklart gyldigheten av regelen i kringkastingsloven før Medietilsynet har fattet vedtak. Foto Medietilsynet

    Høyesterett har avvist anke fra Discovery om ny pengespillreklame-regel

    03. mar. 2022 Høyesterett kommer i denne omgang ikke til å behandle spørsmålet om lovligheten av en ny regel i kringkastingsloven som gjør det mulig for Medietilsynet å pålegge distributører å stoppe utenlandsk pengespillreklame på norske tv-skjermer. Det er klart etter at retten har avvist en anke fra Discovery.

  • Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

    Medietilsynet oppfordrer foreldre til å snakke med barna om bilder fra Ukraina

    27. feb. 2022 Barn og unge kan uforvarende se skremmende videoer fra Ukraina uredigert gjennom sosiale medier eller på YouTube. Medietilsynets direktør Mari Velsand ber foreldre være særlig oppmerksomme.

  • Frå 1. januar 2021 fekk kringkastingslova ein ny regel som gjer det mogleg for Medietilsynet å pålegge norske tv-distributørar å fjerne marknadsføringa av pengespel som ikkje har løyve i Noreg. Foto Medietilsynet

    Lovendring har gitt mindre pengespelreklame, men vi er ikkje i mål

    23. feb. 2022 Utviklinga går i riktig retning, men på norske tv-skjermar er det dessverre framleis mykje reklame frå utanlandske pengespelselskap som ikkje har løyve til å tilby spel i Noreg. Norske myndigheiter vil halde fram kampen for å stanse denne reklamen.

  • Handlingsplanen har som mål at færrast mogleg skal ha problem med spel. I tillegg skal planen auke kunnskapen om spel og speleproblem. Foto Medietilsynet

    Meir undervisning og forsking er blant tiltaka i ny handlingsplan mot speleproblem

    22. feb. 2022 Auka kunnskap om dataspel og færre problemspelarar er måla med Kultur- og likestillingsdepartementet sin nye handlingsplan mot speleproblem. – Medietilsynet vil jobbe for at barna lærer meir om dataspel på skulen. Vi vil også bruke meir pengar på forsking for å auke kunnskapen om kva som fører til problemspeling hos barn og unge, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Nye tall viser at det totale markedet for pengespillreklame i Norge har falt for fjerde år på rad. Reklamen for utenlandske pengespill faller mest. Foto Medietilsynet

    Mindre pengespillreklame på tv

    21. feb. 2022 Tv-kanalene sendte mye mindre reklame for utenlandske pengespill på norske tv-skjermer første halvår i 2021 enn halvåret før, viser nye tall fra Medietilsynet. – Tallene tyder på at lovendringen for å stoppe utenlandsk pengespillreklame har effekt, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Av de fire millioner kronene som Medietilsynet fordeler, skal nær 1,3 millioner kroner brukes til å forske på dataspill. Foto Medietilsynet

    Medietilsynet fordeler fire millioner kroner til forskning på medier og dataspill

    18. feb. 2022 19 prosjekter får penger når Medietilsynet har fordelt årets midler til forskning på medier og dataspill. – Størsteparten av midlene går til prosjekter som omhandler mediemangfold og kritisk medieforståelse, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Én av fire 16-20-åringer har opplevd hatprat på nett det siste året, mot fire prosent i befolkningen generelt. Foto Medietilsynet/15 sekunder

    Hat og sjikane skal aldri være greit

    09. feb. 2022 Det er på tide å ta et oppgjør med deler av det ytringsklimaet vi har fått i sosiale medier. Vi kan ikke snu ryggen til og håpe at det går over.

  • Det er mest vanlig å få hatefulle kommentarer på Snapchat og Tiktok, og over halvparten av de hatefulle kommentarene kommer fra ukjente personer. Foto Medietilsynet / 15 sekunder

    Én av fire unge har opplevd hatprat på nett

    08. feb. 2022 Over seks ganger flere 16–20-åringer enn befolkningen generelt har fått hatefulle kommentarer på nett. Det viser en ny rapport fra Medietilsynet. – Dobbelt så mange jenter som gutter oppgir at de blir negativt påvirket av slike kommentarer, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling

    Norske OL-favoritter sendes direkte på TVNorge

    03. feb. 2022 De største OL-øvelsene sett med norske øyne blir sendt direkte på TVNorge under vinterens OL i Beijing, som starter offisielt førstkommende helg 5. februar. Det gjelder blant annet langrenn, kombinert, skiskyting, hopp og alpint. Seere kan få tilgang til alle øvelsene på Discovery+ ved å registrere seg som bruker.

  • Den direkte støtten til avisene øker med 20,5 millioner kroner i 2022, tilsvarende 5,5 prosent, etter en justering for pris- og lønnsvekst fra i fjor. Foto Medietilsynet

    Medietilsynet skal fordele 390 millioner kroner i produksjonstilskudd til avisene i år

    02. feb. 2022 Medietilsynet åpner nå for søknader om årets produksjonstilskudd, som er Norges største direkte støtteordning for avisene. – Støtteordningen skal sikre et mangfold av redaktørstyrte medier, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • Medietilsynet har allerede gjennomført to større undersøkelser om kritisk medieforståelse. En felles nordisk tilnærming kan øke innsikten tilsynet allerede sitter på. Foto Medietilsynet

    Nå skal den kritiske medieforståelsen i befolkningen måles i hele Norden

    31. jan. 2022 Mediemyndighetene i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island skal sammen utvikle en metode for å måle forskjellige aspekter av den kritiske medieforståelsen i befolkningen. – Et felles rammeverk gir oss mulighet til å sammenligne utfordringer og kompetanse på tvers av de nordiske landene, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

  • DSA, på norsk rettsakten for digitale tjenester, er forventet å vedtas i løpet av året, og har som mål å styrke brukeres sikkerhet online og sikre ytringsfriheten. Foto Medietilsynet

    EU stiller krav til Facebook og Google

    27. jan. 2022 Europaparlamentet vedtok nylig DSA (Digital Services Act) med et overveldende flertall. DSA gir brukerne bedre kontroll over hvordan globale plattformer som Facebook og Google bruker persondata til målretting av innhold, og skal gjøre det enklere å fjerne innlegg som er ulovlige etter nasjonal lovgivning.

  • Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

    Northug-saken setter loven på prøve

    14. jan. 2022 Petter Northugs dobbeltrolle som redaksjonell medarbeider og reklameplakat for egen kleskolleksjon aktualiserer diskusjonen om hvorfor det er viktig å opprettholde et klart skille mellom kommersielle og redaksjonelle interesser, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

  • Distributørene trenger ikke lenger å registrere eller å betale gebyr for registrering og merking av DVD, Blu-ray og Video On Demand (videogram). Foto Medietilsynet

    Slutt på video- og dvd-registrering hos Medietilsynet

    11. jan. 2022 Distributører av dvd-er, Blu-ray og Video On Demand må ikke lenger registrere og merke videoene hos Medietilsynet og betale gebyr for å gjøre det. – Fra 1. januar i år må distributørene kun betale videogramavgift, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

  • Koronaen påvirker antallet filmer som settes opp på norske kinoer. Medietilsynet satt aldersgrense på tjue prosent færre kinofilmer i 2021 sammenlignet med før koronaen i 2019. Foto Medietilsynet

    2021: Fortsatt færre kinofilmer, men tre fikk 18-årsgrense

    04. jan. 2022 Medietilsynet satte aldersgrense på 244 kinofilmer i fjor, som er flere enn i 2020, men fortsatt færre enn i 2019. – Koronaen ser fortsatt ut til å virke inn på antall filmer som settes opp på norske kinoer, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.