1. Startsiden
  2. Nyheter
  3. Nyheitsarkiv
  4. Aktuelt 2022

Nytt fra Medietilsynet

Spill med internasjonal suksess skal lære unge å gjenkjenne falske nyheter 

Det kan være vanskelig å forstå hvordan falske nyheter blir til og hvor raskt de sprer seg. Nå lanserer Medietilsynet et spill som skal sette de unge bedre i stand til å forstå disse mekanismene. Vel sju av ti 13–18-åringer sier de har sett en falsk nyhet på nettet det siste året, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022.

Denne uken markeres Media Literacy Week over hele Europa, for å øke oppmerksomheten om kritisk medieforståelse. Medietilsynet lanserer i den forbindelse det nettbaserte spillet «Bad News» på norsk. Spillet er prisbelønt, oversatt til 20 ulike språk, og er allerede spilt av én million på verdensbasis siden 2017.  

Målet med spillet er å øke motstandskraften mot falsk informasjon på nettet, ved at spillerne får prøve seg som produsenter av falske nyheter. Spillet passer for ungdom over 14 år 

– Gjennom spillet får spillerne innsikt i de ulike teknikkene og metodene som benyttes for å spre falske nyheter. Det kan gjøre det enklere å kjenne igjen disse mekanismene i andre sammenhenger, sier Velsand. 

Flest har sett falske nyheter i sosiale medier 

72 prosent av 13–18-åringene oppgir i Barn og medier 2022 at de har sett en falsk nyhet på nett det siste året. Vel halvparten (55 prosent) av 13–18-åringene som har sett en usann/falsk nyhet det siste året, så dette sist i sosiale medier. 

Mange er klar over at det er mye desinformasjon og falske nyheter i sosiale medier, men det kan være vanskelig å oppdage det. Det finnes flere undervisningsopplegg om falske nyheter, men vitror at dette spillet kan være et godt supplement for elever i ungdomsskolen og videregående skole, sier Velsand. 

Spillet er utviklet i samarbeid mellom en nederlandsk organisasjon som jobber motspredning av desinformasjon og forskere ved UniversityofCambridgei Storbritannia. De siste to årene har spillet vært tilgjengelig i undervisningsportalen Norsk digital læringsarena (NDLA) i engelskspråklig versjon, men nå kommer det altså også på norsk 

Slik fungerer spillet 

Spilleren driver en imaginær sosial medier-kontofår se en kort tekst eller et bilde og kan reagere på dette ulike måter. Poengsummen,eller hvor vellykket spillerne er, måles på to måter: i «følgere» og «troverdighet» 

Spillet er bygget opp rundt seks teknikker som spillerne skal lære seg å mestre: etterligning, følelser, polarisering, konspirasjon, diskrediteringog trolling.Målet med spillet erå samle så mange følgere som mulig uten å miste troverdighet blant publikum. 

Det tar omtrent 20 minutter å fullføre spillet. Det er egnet for bruk i en klassesituasjon, for eksempel under opplæring i mediekunnskap.  

 Les mer om og prøv spillet her 

13-18-åringer om falske nyheter 

  • 72 prosent svarer at de har sett en usann/falsk nyhet på nettet det siste året, mot 67 prosent for to år siden. 
  • 19 prosent har ikke sett en usann/falsk nyhet på nettet det siste året, mot 11 prosent for to år siden. 
  • 55 prosent av dem som det siste året har sett en usann/falsk nyhet, svarer at de så dette sist på sosiale medier, mot 66 prosent for to år siden.  

Kilde: Barn og medier 2022 (Medietilsynet). Data er samlet inn og bearbeidet av Kantar Public på oppdrag fra Medietilsynet.