Nyhetssaker
TV 2 -advarsel for mangelfull merking
![En person ser på TV, vi ser bakhodet på person og TV-en i bakgrunnen.](/contentassets/3eb675c2bfd94d3b90f6332409ebb2a4/dfd88e87-4f0c-4860-b3ef-c057e6c521ef-w_1024_h_6802.jpg?quality=80&mode=crop&width=750)
TV 2 brøt reglene om merking av produktplassering under visning av fotball i Eliteserien. Nå har tv-kanalen fått en advarsel fra Medietilsynet.
Regelbruddet ble avdekket av Medietilsynet i forbindelse med TV2s sending av en fotballkamp mellom Rosenborg og Vålerenga i Eliteserien for menn i mai i år.
Synliggjør hvem som har betalt
Sendingen inneholdt ikke tydelig informasjon om at den hadde produktplassering, slik regelverket krever.
– Disse reglene er til for å gjøre seerne oppmerksomme på at en eller flere annonsører har betalt for at et produkt, en tjeneste eller et varemerke skal være synlig i programmet, sier Hanne Sekkelsten, avdelingsdirektør i Medietilsynet.
Har rettet opp
TV 2 har opplyst til Medietilsynet at de har rettet opp feilen slik at merking av sendinger fra fotballkamper som inneholder produktplassering nå er på plass.
Ifølge kringkastingsloven er produktplassering tillatt i enkelte programkategorier, blant annet i sportsprogram og lette underholdningsprogram. Seerne skal da gjøres tydelig oppmerksomme på at programmet inneholder produktplassering, både når programmet begynner, når det slutter, og etter et reklameavbrudd.