1. Startsiden
  2. Regelverk
  3. Reklame

Regelverk og veiledning for reklame, sponsing og produktplassering

Veileder om bruk av reklame på delt skjerm

Et skjermbilde fra TV2 sin tour de france-sending hvor de har bilde i bilde med direktesending og reklame.
Eksempel på bruk av reklame på delt skjerm fra TV 2 sin Tour de France-sending. Foto: TV 2

Kringkastingsforskriften § 3-7 a: Reklame på delt skjerm er tillatt i direktesendinger fra begivenheter som foregår uten opphold.

Formålet med denne veiledningen er å gjøre det lettere for reklamefinansierte tilbydere å vurdere når det er tillatt å sende reklame på delt skjerm. 

Reklame på delt skjerm innebærer at skjermen deles når et reklameinnslag sendes, slik at reklame og programinnhold vises samtidig. Hensikten med denne formen for reklameavvikling er at seerne skal kunne følge med i en direktesendt begivenhet som foregår uten opphold, uten å gå glipp av noe vesentlig ved at sendingen avbrytes med reklame.  

Utviklingen har gått i retning av at flere sportsbegivenheter enn tidligere sendes på kommersielle TV-kanaler. Det har skapt behov for enkelte avklaringer om forståelsen av regelen som gjelder reklame på delt skjerm. Denne veilederen tar utgangspunkt i Medietilsynets anvendelse av regelen.  

Vurderingstemaer 

Ved vurderingen av om reklame på delt skjerm kan benyttes, må det tas stilling til hva som er en begivenhet som «foregår uten opphold». For det første må begivenheten ha tilstrekkelig lang varighet. For det andre kan ikke begivenheten ha fastlagte opphold/pauser. 

Har begivenheten tilstrekkelig lang varighet? 

Begivenheten i seg selv må normalt ha en varighet på minst 30 minutter for at det skal være tillatt å avvikle reklame på delt skjerm. Dersom en begivenhet varer kortere er det gode muligheter til å fylle reklamekvoten ved å sende reklamen på andre tidspunkt enn i perioden begivenheten varer, eller å sende den adskilt fra programmene i tråd med hovedregelen i kringkastingsloven. Ved vurderingen av varighet har Medietilsynet blant annet sett hen til kringkastingsforskriften § 3-7 hvor det framgår at filmer og nyhetsprogram kan avbrytes av reklameinnslag én gang per 30 minutter.  

Har begivenheten fastlagte opphold/pauser? 

Som «fastlagte» regnes opphold/pauser som følger av den aktuelle begivenhetens regelverk og som inntrer på et bestemt tidspunkt med en fastsatt varighet. Dersom det er uforutsigbart når et avbrudd oppstår eller hvor lenge det vil vare, er det normalt ikke et fastlagt opphold/pause.  

Lange begivenheter uten opphold 

Under begivenheter hvor det ikke forekommer planlagte opphold/pauser, kan det avvikles reklame på delt skjerm forutsatt at selve begivenheten har en varighet på minimum 30 minutter. Eksempler: Sykkelritt, enkelte distanseøvelser innen langrenn, skiskyting, løping og rally. 

Begivenheter med flere omganger 

I begivenheter som består av flere omganger, kan én omgang vurderes som en begivenhet uten fastlagte opphold kun dersom den i utgangspunktet har en varighet på minimum 30 minutter og det inntreffer opphold som ikke er fastlagt, slik som: 

Vanningspause, time-out, skader, preparering av anlegg, værproblemer, reparasjoner og annet som fører til stans i begivenheten. Det avgjørende er om det er uforutsigbart når oppholdet oppstår, eller hvor lenge det kommer til å vare. Er minst ett av disse to kriteriene oppfylt kan det ikke sies at oppholdet er «fastlagt», og reklame vil derfor normalt kunne avvikles på delt skjerm. 

Eksempler: Time-out i håndball, stans som følge av ustabile vindforhold under hopprenn, preparering av bakke etter fall i alpint, strømbrudd og mørklegging av idrettsanlegg.   

Hva som regnes som en og samme begivenhet? 

Under en sammenhengende sending med varighet over 30 minutter, og hvor sendingen kontinuerlig veksler mellom visning av ulike øvelser innenfor det samme idrettsarrangementet der det ikke er fastlagte opphold, vil dette i utgangspunktet være å anse som den samme begivenheten, og det vil være tillatt å vise reklame på delt skjerm. Friidrettsstevner vil normalt tilhøre denne kategorien.  

I øvelser som langrennssprint, hvor det normalt konkurreres i korte heat med fastlagte opphold mellom heatene, vil det ikke kunne sendes reklame på delt skjerm. Se også Medietilsynets sak 22/1308: Vedtak fra Medietilsynet om brudd på reglene om reklame på delt skjerm under verdenscup i langrennssprint. 

Plassering av reklameavbrudd 

Ved alle former for reklameavbrudd, også ved bruk av reklame på delt skjerm, er det viktig å være oppmerksom på at reklamen må avvikles slik at programmets verdi og integritet ikke reduseres. Det betyr at plassering av reklameinnslaget ikke skal føre til en forringelse av seeropplevelsen.  

Bruk av delt skjerm vil i seg selv kunne forringe kvaliteten på seeropplevelsen, særlig i tilfeller hvor det forekommer mange elementer, små detaljer i skjermbildet, eller hvor lyd utgjør et vesentlig element. Dette bør hensyntas når kringkaster vurderer i hvilke begivenheter og sammenhenger det skal benyttes reklame på delt skjerm. 

Tydelig utforming 

Reklame som vises på delt skjerm skal holdes klart adskilt fra øvrig innhold i skjermbildet og må identifiseres som reklame på en tydelig måte. 

Alternativ til delt skjerm 

Medietilsynet viser til at det i forbindelse med visning av direktesendte idrettsbegivenheter er tillatt å sende korte eller enkeltvise reklameinnslag utenfor reklameblokkene. I sendinger hvor det ikke er tillatt å sende reklame på delt skjerm, kan dette være et alternativ.