1. Startsiden
  2. Digitale medier
  3. Barn og medier

Barn og medier

Ikke alt er slik det ser ut som: Reklame og påvirkning fra influensere

Daglig følger tusenvis av barn og unge sine forbilder, såkalte influensere eller påvirkere på sosiale medier. For barn og unge kan det være spesielt vanskelig å kjenne igjen reklame når den kommer som et tips fra en youtuber eller påvirker de ser opp til. Mange annonsører ser populære påvirkere som en effektiv måte å nå unge på.

Blir jeg påvirket nå?

Å være en bevisst forbruker må læres, og ikke alt er slik det ser ut som. For barn og unge kan det være spesielt vanskelig å kjenne igjen reklame når den kommer som et tips fra en du ser opp til, og som snakker varmt om den fineste neglelakken, den nye mobilen, et supert slankemiddel eller andre kule produkter.

Miniatyr - lovtekst.pngSkjult reklame er ikke lov

Annonsører kan betale eller sende gratis produkter til påvirkere for at de skal vise fram og snakke om deres produkter og tjenester på sine kanaler. Når det ikke kommer tydelig fram at noen har fått betalt for å fronte et produkt, er det skjult reklame. Skjult reklame er forbudt.

Vanskelig å vite forskjell på reklame og annet innhold

Vi har rett til å vite når noen forsøker å selge oss noe. Å være en bevisst forbruker er en viktig del av det Medietilsynet definerer som kritisk medieforståelse

Tydelig merking er en god hjelp

Mange påvirkere er flinke til å merke innholdet sitt, og tydelig merking er positivt både for påvirkere og oss som følger dem. Tydelig merking gjør det lett for deg og meg å vurdere innholdet. Tydelig merking skaper også tillit mellom youtubere og følgere.

Slik skal du merke Youtube-videoer.

Les mer om produktplasserings- og reklameregelverk i kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester.

Veiledning skole.png

Fem tips om hva du og barna dine bør vite om påvirkning og kommersielt innhold i sosiale medier

Youtubere har lov til å sende reklameinnhold

Påvirkere får ofte betalt for å fremme ulike produkter eller tjenester på sine kanaler, enten i form av penger eller gratisprodukter. Dette er helt ok, men skal merkes

Reklame og produktplassering skal være merket!

For å se om noe er reklame, se etter ordet «annonse», «reklame» eller «produktplassering» i videoen

Vær kritisk – og lær barna det samme

Still spørsmålet: Er det sannsynlig at påvirkeren selv har kjøpt produktet det snakkes om eller vises frem – eller kan det være en annonsør som står bak? Det er forskjell på å ha fått betalt for å si noe og det å ytre sin egen mening

Skjult reklame er ikke lov

Se etter produkter som har en fremtredende plass i videoen til en påvirker, uten at det er merket som reklame eller produktplassering. Går produktet igjen i flere videoer? Dette kan være skjult reklame

Still spørsmål – din mening er viktig

Er du usikker? Du kan spørre i kommentarfelt om youtuberen har fått betalt for å promotere et produkt, merkevare eller tjeneste. Påvirkere lever av tillit og er ofte flinke til å svare på spørsmål. Det er helt ok å spørre om det er noe du lurer på

Ikke alt er slik det ser ut som... Fem tips om påvirkning og skjult reklame på Youtube

EU logo_CEF.png