Martin Bergesen har skrevet boken «Alle kan spille», som er en introduksjon til spillmediet. Her er hans beste tips til foreldre som ønsker å spille med barna sine.
Hvorfor spille med barna?
Først og fremst er det å spille sammen kvalitetstid. Dette er en form for lek med barnet som det er mulig å fortsette med også etter at legoklosser og dukker er pakket bort.
Når du viser at du bryr deg om og anerkjenner interessene til barna stiller du sterkere når du skal sette grenser.
Om de ikke frykter at du er ute etter å ta bort spillene deres er sjansen også større for at de forteller om ubehagelige opplevelser under spilling, enten det er alene eller på nett.
I tillegg er det lettere å lære barna å tenke kritisk om spillene og å hente ut positive effekter av spillingen om du er aktivt tilstede.
Det finnes også mange dataspill som kun er beregnet på voksne. Et av de mest kjente er det dystre spilldramaet «The Last of Us», som nylig ble tv-serie på HBO, men det finnes spill for alt fra krim-elskere til kostymedrama-fans.
Med ferdighetene fra spillingen med barna blir det lettere å tilegne seg disse kulturopplevelsene – om du skulle ønske det.
Hvorfor er det vanskelig?
Har du allerede prøvd å sette deg inn i barnas spill, men uten å føle at du ble så mye klokere?
Først av alt:
Bra jobba! Bare det at du viser interesse er noe de fleste barn vil sette stor pris på.
Om utbyttet du selv fikk av det ikke var helt det du håpet på er ikke det så mystisk – spillkompetanse er noe som ikke kommer i en håndvending. Det er noe som må læres, på samme måte som leseferdighetene som gjør at du kan forstå teksten du nå leser.
Det å lese spillet – å skjønne hva man skal gjøre og hvordan spillet kommuniserer dette – er én utfordring. Både for mye og for lite informasjon på skjermen kan bidra til forvirring.
Selv drevne spillere kan svette litt når de blir møtt med de utallige valgmulighetene og systemene spill som «The Sims 4» og «League of Legends» byr på. Det store spennet i spillsjangere gjør også at det å forstå et strategispill i liten grad hjelper når du skal skjønne et skytespill.
En annen utfordring er det praktiske i å kontrollere spillet. Som hovedregel er dette lettere jo færre retninger spilleren kan bevege seg i, og jo mindre presisjon som er påkrevd.
Mange spill stiller imidlertid svært høye krav til spillerne sine. Dette er årsaken til at for eksempel «Fortnite» kan være overveldende og frustrerende for nybegynnere. Det krever både at du navigerer i et tredimensjonalt rom, sikter og skyter med kjappere reaksjoner enn de andre spillerne, tenker strategisk OG bygger forsvarsstrukturer – samtidig.
Med andre ord er det ikke alltid barnas favoritter er det beste stedet å starte. I stedet er det lurt å velge enklere, men likevel givende, spillopplevelser dere kan dele.
Hvordan kommer du i gang?
Å sette i gang et spill for flere spillere kan være så enkelt som å ha to spillkontroller koblet til og velge «local co-op» eller «multiplayer» fra åpningsskjermen.
Måten dette fungerer varierer. Noen ganger ses alle spillerne på samme skjerm, andre ganger deles skjermen opp for å gi én mindre skjerm per spiller (splittskjerm).
Noen spill lar dere ikke spille på samme maskin, men krever i stedet hver sin maskin og nettkobling. Før måtte spillmaskinene da være av samme type, men stadig flere spill tillater nå krysspilling mellom ulike typer maskinvare.
Slik kan for eksempel en iPad-bruker spille «Minecraft» sammen med en PlayStation-bruker, så lenge begge har spillet installert.
Det finnes også andre måter å spille sammen som kan være fine.
For eksempel kan et spill beregnet på bare én spiller deles ved å bytte på spillkontrollen eller ved at begge grubler over puslespillene sammen.
Andre spill kan deles ved at en av dere leser tips på nettet for å finne hemmeligheter i spillet, eller de beste strategiene for å få has på en boss, og slik blir assistenten til spilleren med kontrollen.
Aldersgrenser
Aldersgrenser i spill er satt med forutsetning om et barn som spiller alene. Med en forelder tilstede er det i større grad mulighet for å utøve skjønn basert på barnets individuelle modenhetsnivå.
Dette betyr ikke at man bør spille voksenspillet «Grand Theft Auto» sammen med åtteåringen, men en del spill med 12-årsgrense kan for noen gå helt fint.
Det er organisasjonen PEGI som setter aldersgrenser på spill i Europa. På nettsiden deres finner du konkrete begrunnelser for hvert spill. Disse er verdt å lese, spesielt om du vurderer et spill som har høyere aldersgrense
Et godt eksempel er koselige «Spiritfarer», som har fått 12-årsgrense, men egentlig er et perfekt spill for barn og voksne. Det mangler vold og forstyrrende innhold, men en liten del av dialogen inneholder banneord. Dermed har det fått en 12-årsgrense.
All teksten i spillet er imidlertid på engelsk, så de fleste foreldre vil uansett måtte oversette dialogen for yngre barn. Det er altså enkelt å utelate delene barnet ikke er modent for ennå og likevel nyte resten av spillet.
Tilrettelegging
Enten du har funksjonsvariasjoner, bare sliter med å skjønne spillkontrollene eller rett og slett synes spillet er for vanskelig, finnes det mange muligheter for å utbedre situasjonen. Tilrettelegging var lenge en underutviklet del av spillindustrien, men de siste årene har et økt fokus på dette området gjort at spillhobbyen nå er blitt mer inkluderende.
Hva mulighetene er, varierer fra spill til spill. Se for eksempel nettstedet Can I Play That? om du lurer på hvor tilrettelagt et spill er.
Den aller beste tilretteleggingen er å skru spillet ned på enkleste vanskelighetsgrad, så fremt du har muligheten. Om du er fersk i spillene er det antagelig utfordring nok, og blir det så enkelt at du kjeder deg er det bare å skru det opp senere.
Andre populære hjelpemidler er teksting med variabel tekststørrelse, tilrettelagt grafikk for fargeblindhet, mulighet til å hoppe over traumerelatert innhold, skjermlesere og visualisering av lyder i spillmiljøet.
Noen spill har mulighet for å omrokere kontrollene for å bedre passe spilleren. Om for eksempel en person med cerebral parese har problemer med å holde inne en <bestemt knapp så lenge som spillet krever, kan funksjonen da flyttes til en knapp som er enklere å holde inne.
Noen spill tillater også at man skrur av vanskelige kontroller, for eksempel i situasjoner hvor spillet krever mange kjappe trykk. Det finnes også funksjoner som sikter automatisk for spilleren.
Det finnes også egne fysiske spillkontroller som kan tilpasses et bredt spekter av behov og funksjonsnivåer. Se for eksempel Xbox Adaptive Controller, PlayStation Access controller eller HORI Flex.
Snakk om spillet
Når vi spiller er det sjelden vi lærer mye av selve dataspillet. Avhengig av hva som skjer rundt spillingen kan vi likevel få svært mye utbytte av den, også utover underholdningen og gleden av å ha det gøy sammen.
Å bli trygg på det grunnleggende ved dataspillene gjør det lettere å mediere spillene for barnet. Dette betyr å bruke spillerfaringene som springbrett til å snakke sammen underveis eller etterpå om emner som dukker opp.
Hvilke følelser bringer spillet frem og hvorfor? Er det situasjoner i spillet som kan minne om noe i hverdagen?
Spilleneanbefalingene under kommer med konkrete samtaleforslag, men finn gjerne egne emner å prate om også.
En annen ting:
Heller ikke barn har medfødte spillevner, og de kan også ha noe de strever med å få til. Eller kanskje de er spesielt dyktige til noe?
I begge tilfeller kan dette være en god anledning til å styrke barnets selvfølelse. For eksempel kan du gi ros når barnet lykkes med en utfordring eller gjør noe kreativt i et spill, på samme måte som vi gjør på fotballbanen eller skolen.
Om det blir naturlig å snakke om spillene på denne måten kan det bli lettere å diskutere emner som tidsbruk og innhold i spillene også.
Martins spillanbefalinger
Det finnes et vell av spill som er bra å spille sammen, men det kan være vanskelig å finne frem til dem på egen hånd om du ikke har en del forkunnskaper. Her får du derfor noen anbefalinger til ulike typer spill som kan være fine å spille sammen med barna.
Hvorfor akkurat disse spillene? Disse spillene valgt ut med mål om at de skal ha noe å tilby både for voksne og barn.
Tre eventyrspill
Dette er avgrensede spillfortellinger, med en begynnelse og slutt, og har ofte både kunstneriske ambisjoner og noe på hjertet.
Spillene kan kreve litt tankearbeid, men kravene til motorikk og reaksjonsevne er stort sett lave, og om du feiler er det kjapp vei til å prøve på nytt.
Spiritfarer
Plattform: Xbox One, Series S og X | PlayStation 4 og 5 | PC | Mac | Android | iOS
Aldersgrense: 12+ To spillere, samme skjerm
En ung kvinne og katten hennes tar over både jobben og husbåten til fergemannen som frakter sjeler til evigheten. Dette er en rørende og vakker fortelling, som i tillegg er søt som en Ghibli-tegnefilm og er åpent for at to kan spille sammen.
Spillet har alt fra plattformhopping til bygging og ressurssanking, men handler først og fremst om å lytte til andres behov og vise omsorg for dem. Dette kan innebære å dyrke planter og bruke dem i matlaging så beboerne på båten kan få favorittretten sin, eller å innrede rommene deres på en trivelig måte.
Spillet kan ta mellom 20 og 40 timer å fullføre, noe som gjør det til en fin verden å returnere til over en lengre periode. Selv om spillet har 12-årsgrense kan det også være passende ned i fem-seksårsalderen sammen med foreldre – se seksjonen om aldersgrenser for mer om dette.
Merk at spillet er gratis for iOS og Android med Netflix-abonnement, men at denne versjonen ikke støtter to spillere. Et alternativ kan da være å bytte på hvem som kontrollerer spillet.
Mørkredd
Plattform: Xbox One, Series S og X | PC
Aldersgrense: 7+ To spillere, samme skjerm
I dette norskproduserte spillet må to silhuettpersoner samarbeide om å dytte en lysende kule gjennom et mørkt og nifst (men ikke for nifst) landskap. På ferden må skyggene unngås for enhver pris.
Enkle kontroller og barnevennlige puslespill gjør dette til en vinner for to spillere, spesielt siden dere vil måtte snakke mye sammen for å koordinere bevegelsene deres. De to figurene kaster selv skygger, så det er viktig å være samkjørte for å unngå å kaste skygge på hverandre og måtte starte på nytt.
Noen krevende partier kan være litt stressende, men om det går galt er det sjelden langt tilbake til forrige lagringspunkt.
Pode
Plattform: Nintendo Switch | PlayStation 4 og 5 | PC
Aldersgrense: 3+ To spillere, samme skjerm
Nok en norksprodusert perle med fokus på samarbeid. En stjerne har falt fra himmelen, og en liten stein må hjelpe den med å komme seg tilbake. Det betyr å klatre opp innsiden av et stort fjell med gåteløsing og enkel plattformhopping i sentrum.
Spilldesigner Yngvill Hopen savnet et spill som både foreldre og yngre barn kunne få noe ut av, og har lagt spillet opp slik at den mest erfarne av spillerne kan bære med seg den andre gjennom vanskelige deler eller bare bytte på hvilken figur de spiller.
Mens du spiller:
Disse spillene har tematikk som berører både vennskap, liv og død. I blant er de også litt mystiske og åpne for tolkning. Handlingen kan altså være en fin inngang til samtaler om disse emnene.
Tre konkurranseklassikere
I 1958 var det aller første dataspillet en tospiller-variant av tennis. Ferdighetsbaserte konkurranser er og blir en stor del av spillmediet, enten man spiller mot hverandre eller datamaskinen.
Dette er spill som legger mer vekt på reaksjonsevne enn grubling, og som også krever litt mer av det motoriske. Det å ikke helt mestre spillet og kløne det til er heldigvis en del av moroa – det ser veldig komisk ut når man ramler rundt, brenner mat eller bommer på ballen.
Overcooked: All You Can Eat Edition
Plattform: Xbox One, Series S og X | PlayStation 4 og 5 | Nintendo Switch | PC Aldersgrense: 3+ Opptil fire spillere, samme skjerm, krysspilling
En svært populær spillserie om matlaging hvor en konstant strøm av hissige bestillinger holder små og store kokker i konstant bevegelse.
Ingredienser må kuttes, stekes, kokes og kombineres så bestillingene kan leveres, og det i et rasende tempo. Kontrollene er relativt enkle og oppgavene intuitive. Plukk opp en ingrediens, bær den til en arbeidsstasjon hvor den bearbeides og kombiner alt på et fat som så leveres ut.
Utfordringen er å rekke så mange bestillinger og få en høy nok poengsum til å låse opp en ny bane. Dette krever at spillerne er samkjørte, evner å fordele arbeidsoppgaver og at de ikke kløner for mye under press. Det eneste som overgår frustrasjonen når poengsummen akkurat er under poengkravet er gleden når det endelig løsner.
Merk at dette er en stor samlepakke med to «Overcooked»-spill som inkluderer alle tilleggspakkene. Grunnspillene «Overcooked» og «Overcooked 2» er tilgjengelig for en langt lavere pris.
Gang Beasts
Plattform: Xbox One, Series S og X | PlayStation 4 og 5 | Nintendo Switch | PC
Aldersgrense: 7+ Opptil åtte spillere, samme skjerm, krysspilling (Xbox/PC)
Om målet bare er å ha det gøy sammen uten prestasjonskrav er denne sære favoritten et godt alternativ. Her spiller dere hovedsakelig mot hverandre, selv om det også har en samarbeidsmodus.
Spillerne styrer små gelémenn som skal dytte hverandre oppi feller eller utenfor diverse stup. Det er verdt å påpeke at dette teknisk sett er et slåssespill, men alt er presentert på en så tøysete måte at de færreste vil la seg plage.
Spillerne har kontrollen over armer og bein, og kan dra i hverandre, slå, gripe fast i kanten av et tak for å unngå å ramle ned eller stupe framover. Om du eller barna ikke klarer de mer elegante bevegelsene er det ikke så farlig – utfallene blir bare mer komiske å se på.
Rocket League
Plattform: Xbox One, Series S og X | PlayStation 4 og 5 | Nintendo Switch | PC | Mac
Aldersgrense: 3+ Opptil åtte spillere, splittskjerm (opptil fire spillere), krysspilling
Fotball med rakettdrevne biler er en favoritt for mange barn, og en av de større esport-titlene som finnes der ute. Selv om det går an å gjøre svært avanserte manøvre, som å få bilene til å fly mens de scorer mål, er dette også en fin spillopplevelse om du har minimalt med ferdigheter – digital løkkefotball, om du vil.
Dette er et lagspill som spilles én mot én, to mot to, tre mot tre eller fire mot fire. Det er mulig å både spille sammen eller mot hverandre.
Kontrollene er enkle og intuitive – en knapp for gass og en for brems, samt en for å hoppe og en for å skru opp farten. Det kan være utfordrende å holde oversikten over spillefeltet, men et lurt tips er å skru på funksjonen som sørger for at kameraet alltid vender mot ballen.
Mens du spiller:
Dette er hektiske spill, og det er lett å bli veldig gira når intensiteten øker – både for foreldre og barn. Samtidig er de spill basert på både samarbeid og konkurranse, og dette kan utløse både positive og negative følelser.
Var det noen som kjeftet litt vel mye da maten ble svidd og den tredje stjerna glapp for laget? Kunne man vært en litt bedre taper (eller vinner) i forrige runde? Opplevelsene i spillet kan være et godt utgangspunkt for å diskutere hvordan vi håndterer denne typen følelser.
Tre steder for å tilbringe tid sammen:
Noen av de mest populære spillene i dag finner sted i store åpne spillverdener, og er mulig å anse som digitale steder.
De kan ha oppgaver, oppdrag eller konkurranse-elementer, men de har ingen klart definert ende. I stedet er det fremste poenget med dem å skape et sosialt rom hvor spillerne kan tilbringe tid med venner eller finne nye venner. Her kan dere utforske sammen, bygge sammen, kjempe sammen – eller alt på én gang.
Merk at disse spillene kombinerer navigasjon i tredimensjonale miljøer med avanserte funksjoner og kreative muligheter. Dermed er terskelen høyere for uerfarne spillere, uten at det å komme inn i dem er umulig av den grunn – det grunnleggende pleier å være enkelt å få grep om.
Minecraft
Plattform: Xbox One, Series S og X | PlayStation 4 og 5 | PC | iOS | Android
Aldersgrense: 7+ Opptil åtte spillere, splittskjerm (opptil fire spillere), krysspilling
Dette byggespillet er et av verdens mest populære, og har ofte blitt beskrevet som digital Lego.
Med et stort og firkantet naturlandskap som lekeplass samler spillerne ressurser ved å hugge trær, grave i jorda, drive landbruk eller kjempe med monstre. Det man plukker opp kan brukes til å bygge alt fra hytter og slott til berg- og dalbaner og enorme skulpturer.
Selv om spillet er fleksibelt nok til å tillate svært avansert bruk, er det lett å komme i gang med det grunnleggende. Ett tips er å stille spillets fiender inn på ‘fredelig’ i begynnelsen. Det er mindre stressende å lære seg det grunnleggende når du slipper å bli angrepet av edderkopper og skjeletter.
Merk at spillet også er gitt ut på eldre spillmaskiner, men da uten en del muligheter som finnes i de nyere utgivelsene. Les gjerne foreldreguiden til spillet for mer informasjon om spillet.
No Man's Sky
Plattform: Xbox One, Series S og X | PlayStation 4 og 5 | PC | Mac | Nintendo Switch (ikke flerspiller)
Aldersgrense: 7+ Opptil fire spillere, krysspilling
«No Man’s Sky» er et spill om å utforske verdensrommet i romskipet sitt, oppleve store fargerike verdener til fots og kanskje lære noe nytt om andre sivilisasjoner. Spillerne kan fly til, lande på og utforske 18'446'744'073'709'551'616 (18,4 trillioner) ulike planeter. Mange av dem har sin egen flora og fauna som kan katalogiseres, eller romvesener å snakke med om man lærer seg språket deres.
Som i «Minecraft» handler mye av spillet om å samle ressurser fra naturen. Det er utstrakte muligheter for byggeprosjekter, og mange spillere har det gøy med å bygge store baser sammen. Det går også an å få mer konkrete oppdrag å reise ut på.
Dette er det eneste spillet på listen som ikke har muligheter for å spille på samme skjerm – her er dere nødt til å ha flere spillmaskiner og skjermer for å kunne spille sammen, for eksempel én PC og én spillkonsoll.
Fortnite
Plattform: Xbox One, Series S og X | PlayStation 4 og 5 | PC | Mac | Nintendo Switch | iOS (via GeForce NOW) | Android
Aldersgrense: 12+ Splittskjerm (Xbox og PlayStation), krysspilling
Det grunnleggende premisset for dette skytespillet er enkelt. En gruppe spillere lander på en øy og leter etter våpen og andre ressurser som vil la dem angripe hverandre eller bygge forskansninger. Samtidig snevres spillområdet gradvis inn av en storm, noe som betyr at spillerne må bevege seg stadig nærmere hverandre. Dette kalles battle royale.
Denne formen kan være svært utfordrende for en nybegynner. Med årene har imidlertid «Fortnite» utvidet konseptet fra battle royale til også å inkludere en fredelig byggemodus, kunstutstillinger, konserter og rene sosiale områder for å henge sammen. Om barna allerede er glade i Fortnite og vil spille det, kan dette være en fin inngang for foreldre. Da blir det også mindre stressende å lære seg å navigere spillet.
Spillere lager også sine egne baner, for eksempel hinderløyper og kappløp som dere kan spille sammen, noe som kan gi en mykere inngang til dette svært populære spillet. Les gjerne foreldreguiden til spillet for mer informasjon.
Mens du spiller:
Disse spillene gir mange muligheter til å uttrykke seg kreativt, samtidig som de oppfordrer til at spillerne skal sette sine egne mål. Som familie kan man diskutere seg frem til felles mål med spillingen.
For eksempel er bygging en rød tråd i denne typen spill. Kanskje dere kan ha et langsiktig byggeprosjekt som dere planlegger og blir enige om på forhånd? Det er mulig å fordele arbeidsoppgaver og ansvarsområder, for eksempel at noen bygger og noen samler ressurser.
Hold deg oppdatert på hva som skjer i Medie-Norge med Medietilsynets nyhetsbrev: 📰Abonner på nyhetsbrevet her